Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Kelet-Magyarország
2000. május 13. szombat

Régen szórakozás volt a zenélés

Amikor elsötétül a nézőtér, semmi más nem fontos, csak a közönség és a muzsika

A Zorán-koncert után még egy fél órával is várakoztak néhányan, hogy dedikáltathassák Az ablak mellett című új lemezt, vagy egy-egy féltve őrzött fényképet.

A Váci Mihály Művelődési Központ hangversenytermének közönsége emlékezetes fogadtatásban részesítette a zenészeket, hiszen három alkalommal is ráadásra „kényszerítette" s csapatot.

Az öltözőben, a megkésett vacsora előtti rövid interjút adott a Kelet-Magyarországnak.


– Az első középiskolás beatélményem a Metró együttes. Akkor az volt a célotok, hogy magatokkal ragadjátok a fiatalokat. Most mindenki ült. Mi történt a három évtized alatt?

– Lehiggadtunk, megkomolyodtunk, érettebbé váltunk. Sok-sok tanulás van mögöttünk. Elsajátítottuk a szakma minden fortélyát, profivá váltunk. Akkor még amatőrködtünk, mindnyájan más pályára készültünk. Ma már másképpen gondolkodom a zenéről. Akkor csak szórakozás volt, most teljes egyéniségünket beleadjuk a zenébe, felelősséget kell vállalnunk mindenért. A zenéért és a szövegért egyaránt.

– Rólad azt olvasni, hogy a rock filozófikus ágát képviseled. Megváltozott a világfelfogásod?

– Húszévesen másképp gondolkodik az ember, mint ötvenévesen. A tapasztalatok, amelyeket megszerzünk, beleépülnek minden tevékenységünkbe. Az előadóművészet különösen érzékenyen reagál a változásokra.

– A dalaidat jellemzi valamiféle rezignáltság, önirónia, mintha a beteljesíthetetlen lehetőségek fájdalma szólna bennük.

– Inkább a szkepszis, ami a világgal, az embernek önmagával szemben működik. Sohase szerettem, ha valaki nagyon szid másokat, csak önmagát nem képes kritikusan szemlélni. Én úgy érzem, nekünk nincs ezzel problémánk. Ez is megjelenik a zenénkben.

– A gondolatiságot mennyire fogadja jól a közönség és a szakma?

– A közönség nyitott, nagyon sok fiatal van a koncertjeinken. Amit mi csinálunk, az nincs egyedül a világon. Bob Dylan, Paul Simon és mások voltak az elsők, de ma is vannak, akik ezt a stílust művelik. Az kétségtelen, hogy ezzel a zenével nehezebb sikert aratni, mint az elfelejthető muzsikával. A mai felgyorsult világban ezzel a meditációra késztető, nem tolakodó zenével könnyen hátrányba kerülhet az ember.

– Sokan nem tudtak eljönni a mai koncertre. Miért?

– Mert nem tudták kifizetni a jegy árát. Támogatók nélkül még így sem tudnánk elérni, amit szeretnénk. Többek között azt, hogy minél többször találkozzunk a közönséggel, hiszen enélkül értelmetlen lenne az egész. Ez a kis csapat nem foglalkozik mással, csak a zenével. Amikor elsötétül a nézőtér, semmi más nem fontos, csak a közönség és a zene. Mindegy mennyien ülnek a nézőtéren. Amit mi produkálunk, nem függ a nézők számától.

– Megérkeztek valahová, kipakoltok, próbáltok. A koncert végén összerakjátok a cuccot. Településről településre.

– Ettől függetlenül, minden helynek megvan a maga egyedisége. A koncert a beteljesülés legfontosabb pillanata. Nyíregyházára szinte minden évben eljövünk. A benyomások nagyon fontosak a koncert sikere szempontjából is.

– Mennyire vagy Dusán, Presser, hiszen a legtöbb dalod zenéjét, szövegét ők írták?

– Mindketten nekem írják a dalokat, így ezek személyre szabottak. Ha megkérdeznéd őket, azt mondanák, amit én, hogy nem lehet bennünket szétválasztani. Mind a hárman benne vagyunk a dalokban. Igazi csapatmunka ez. Engem mindig ez éltetett. Már a Metró zenekarban is.

– Ötvennyolc éves vagy. Meddig lehet ezt csinálni?

– Amíg járni tud az ember, meg élteti a zene.

Nagy István Attila

Nyomtatóbarát változat