Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Békés Megyei Hírlap
1991. augusztus 3. szombat

Beszélgetőpartnerünk a popsztár

Zorán Sztevanovity a show-bizniszről, a beatvilágbeli rendszerváltásról, magánéletről

Neve fogalom a szakmában. A Metró együttes megalapítója, a „nagy generáció" zenei nemzedékének kiemelkedő alakja. Nemrég jelent meg Az élet dolgai című nagylemeze. Sorrendben a hetedik.

– Harminc éve van a pályán. Hogyan tekint vissza erre a három évtizedre?

– Nem vagyok nosztalgiázó típus, valószínűleg ezért nem tudtak eddig rávenni arra, hogy a Metro együttes újra fellépjen, koncertet adjon. Inkább a mai és a holnapi problémák foglalkoztatnak. Szerencsésnek tartom magam, mert a hivatásom egyben a hobbim, a szórakozásom, a kikapcsolódásom is.

– Az idei nyara is koncertezéssel telik?

– Nem, az idén ősszel koncertezem. Úgy vélem, időt kell adni a közönségnek, hogy megismerje a lemezen levő dalokat. Nagyszabású turnéra készülünk, sok vidéki nagyvárosban lépünk fel.

– Korábbi hat lemezét a Hungaroton adta ki, a legutóbbi a Rákóczi kiadó gondozásában jelent meg, a Neményi BMV támogatásával. Miért pártolt át?

– Többen kiléptünk a Hungarotontól, mert sem az anyagi, sem a stúdióviszonyok, sem a terjesztési feltételek nem voltak megfelelőek. Az összes többi cég jobbat ajánlott, a Rákóczi a legjobbat. A Neményi BMV Részvénytársaság pedig elvállalta a tévé-show szponzorálását is. Közismert, hogy ebben a műfajban igazán színvonalas produkció anyagi segítség nélkül ma már nem születik. A televíziós klipeknél valamilyen szponzor mindig jelen van, mert a tévé anyagi nehézségekkel küzd, nincs elég pénze a műsorokra.

– Volt-e rendszerváltás a popvilágban?

– Igen, de jóval előbb kezdődött meg, mint a politika és a gazdasági. Ez a műfaj a hatvanas évektől kezdve piacgazdasági körülmények között létezett, parányi kapitalista szigetként a szocializmusban. A természetes kiválasztódás törvénye szerint csak magunkra vagyunk utalva, és csak akkor tudunk fennmaradni, ha olyat produkálunk, ami versenyképes és vevőre talál. Az igazi változás akkor következett be, amikor a Hanglemezgyár, az Interkoncert és a Zeneműkiadó Vállalat elvesztette monopol helyzetét. Körülöttünk sok-sok független cég nőt fel, választási lehetőséget kínálva.

Ugyanakkor nehezebb is lett a helyzetünk, mert a környező országokban lezajlott változások miatt megszűnt a magyar popzene exportálhatósága; megszűntünk a rockzene nagyhatalma lenni Kelet-Európában. Ezzel párhuzamosan felerősödött a nyugati zene beáramlása, ami kivédhetetlen konkurenciát jelent a hazaiak számára. Az angolszász show-biznisszel nemcsak mi, hanem egész Nyugat-Európa sem tud megbirkózni.

– Mit tart a legfontosabbnak a magánéletben?

– Családpárti vagyok, nélkülözhetetlennek tartom a jó családi légkört, amelyben a szeretet dominál. Úgy vélem, hogy – ha az embernek szerencséje van – a család az egyetlen biztos pont az életben. Ez az egyik érzés, amely meghatározza a magánéletemet. A másik: a szeretet. Nem a vallásos értelemben vett, mindenáron, és feltétel nélküli szeretetre gondolok, hanem az okos, normális emberi szeretetre. Kifejezéséhez segítségre van szükségünk, mert a szeretetet nehezen tudjuk érzékeltetni. Sokan mintha szégyellnék, sután bánnak vele, igazán nem tudják kimutatni. Sok-sok dalunk azért születik, hogy ennek a nehezen kimutatható érzésnek formát adjon.

Újvári Gizella

Nyomtatóbarát változat