Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Magyar Nemzet
1987. november 25. szerda

Szép holnap

Zorán koncertje a Kongresszusi Központban

Nem tudom, van-e még az országban olyan ember, akit mindenki az utónevén ismer, s így is szólít. Zorán neve immáron nemzedékek emlékezetébe ívódott bele dalai révén. Úgy is mint a hazai beatmozgalmat megteremtő és felvirágoztató három nagy hírű zenekar egyikének, a Metrónak a vezéregyénisége, s úgy is mint szólóénekes, előadóművész, akinek ismerjük, dúdoljuk és fütyörésszük is népszerű számait, például a Vasárnap délután, az Apám hitte, a Ne várd a májust, az Így is jó, a Valahol mélyen a szívemben címűeket...

Országjáró koncertkörút végállomása volt a közel 1800 néző, azaz teljesen zsúfolt ház előtt megtartott élő lemezbemutató a Budapest Kongresszusi Központban november 14-én, szombaton. Az est fő részét Zorán új nagylemezéről, a Szép holnap címűről megszólaltatott dalok alkották, de természetesen helyet kaptak a műsorban a régi sikerek, kedvenc slágerek is.

Éppen tíz ével ezelőtt váltott stílust Zorán, s vállalkozott arra az akkor még merész ötletre, hogy ne együttessel próbáljon szerencsét, hanem a saját egyéniségére, jellegzetes hangjára, kiváló orgánumára alapozva, egy szál akusztikus gitárral a kezében kiálljon a színpadra, a közönség elé, s sajátos hangulatú dalait önálló nagylemezeken is közreadja. Az első 1977-ben jelent meg, az ötödik pedig az idén nyáron. (Nemrégiben napvilágot látott egy gyűjteményes album is, a „Metrós” időszak slágereinek feldolgozásával.) az igényes, fülbemászó dallamvilághoz gyökeresen új, tartalmas, költői és politizáló szövegek járultak (Sztevanovity Dusánt illeti érte a dicséret); s ezeket tovább „fűszerezte” a kiváló, zenei humort sem nélkülöző hangszerelés. Zoránnak sikerült önálló arculatot kialakítania magának. Számíthat törzsközönségére, rajongói táborára, akik szíves-örömest fölteszik a lemezeket a korongra, mert ezek a dalok dacolnak a divathullámokkal, kifejezik mindennapjainkat, valamennyiünk közös érzés- és érzelemvilágából táplálkoznak. Az alkotás nem egyéb, mint álmaink és erőink túláradó teljessége. Zorán tudja, egyedül ezekben a dalokban – amelyeket teljesen önmagára alakított – adhat formát ábrándjainak, s egyedül az alkotás révén válhat cselekvővé és mindent tudó szemlélővé egyszerre.

A műsorban vendégként fellépő Sárközi Gergely, miközben két saját flamenco szerzeményét pengette szemkápráztató tempóval a húrokon, sajátos hanghatással, ritmikus önkísérettel vezetve a dallamot, mindenkit elbűvölt bravúros technikájával. Az est másik vendége Koncz Zsuzsa volt, aki nemcsak néhány felejthetetlen régi dalt szólaltatott meg, hanem jövőre megjelenő nagylemezéről is bemutatott egy szerzeményt, igazolva: hangja ma is csodálatos, kár, hogy mostanában oly keveset hallani. A Zorán-lemezekről és koncertekről elmaradhatatlan Presser Gábor (aki a jól ismert dalok többségének komponistája is) lezser, ugyanakkor fantáziadús billentyűjátékával gazdagította a műsor legvégét. Hangszeres „párbeszédük” Zoránnal (gitár és szintetizátor felelgetése) bámulatot ébreszt összeszokott zenei gondolkodásuk mélységei iránt: örömest hallgattuk volna még közös játékukat tovább is.

Az új nagylemez zenei anyagának tolmácsolása során teljes egészében kibontakozott Zorán egyénisége. Ő volt a figyelem középpontjában, a fénycsóvában, rá voltak kíváncsiak az egybegyűltek. S ő meghálálta ezt. Kellemes hangulatú, szórakoztató, emlékezetesen szép programot nyújtott az ötfős, alkalmi kísérőzenekarral.

Eggyel több közös élmény, amely Sztevanovity Zorán nevéhez fűződik, valahol mélyen, a szívünkben.

(kurcz)

Nyomtatóbarát változat