Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Magyar Nemzet
1997. április 12. szombat

Zorán koncertkörúton

Záróbuli a sportcsarnokban

Az év egyik kiemelkedő hazai könnyűzenei programjának ígérkezik Sztevanovity Zorán áprilisi országos koncertkörútja és a Budapest Sportcsarnokban megrendezendő záróbulija. A töretlen népszerűségnek örvendő zenészt, énekest ezúttal azonban nemcsak a jövőről, hanem a múltról is faggattuk.

– A ‘80-as évek végén nagy visszatéréseknek lehettünk tanúi a magyar könnyűzenei életben, újra összeálltak olyan zenekarok, amelyek hosszú évekkel korábban abbahagyták a közös zenélést. Vajon mi kell ahhoz, hogy ezek az egymásratalálások megismétlődjenek?

– Ebben részben közrejátszik a közönség ízlésváltozása, azaz, hogy ismét az olyan zenék iránt kezdjenek el vonzódni az emberek, amelyekből korábban volt kínálat bőséggel, és ezek bármikor elővehetők. A másik szükséges feltétel, hogy azoknak a zenészeknek, akik régebben együtt muzsikáltak, legyen megint kedvük, illetve, hogy legyenek abban a pozícióban, amikor újra megszólalhatnak mint zenészek.

– A rendszerváltás környékén begyűrűzött a pártosodás a magánszférába is, a politikai hovatartozás miatt régi barátságok estek szét. Ugyanez a folyamat volt sajnos nyomon követhető a könnyűzenei életben is; egyik zenekar az egyik, a másik zenekar a másik párt mögé állt látványosan a politikai csatákban. Van-e már beszélő viszony a szakmán belül, változott-e a helyzet?

– Szerintem nagyot változott mára a világ, a szélsőséges párttámogatások, a korteskedések kora lassanként lecsengeni látszik. Nekem mindig is az volt az elvem – s ehhez tartottam magam 1989 óta, de még korábban is –, hogy amennyire csak lehet, maradjon egy zenész, egy énekes, egy művész érintetlen a politikától, különben a dalok, a szövegek egészen másféle értelmezést kapnak. Ha tehát kiderül rólam, hogy valamelyik tábor holdudvarába tartozom, a dalaim szövegei – anélkül, hogy egyetlen betű is változott volna – egyszer csak egészen másról kezdenek el szólni. A pop-rock világban valóban előfordult minden, s nemcsak a reklámkampányban működtek közre zenészek, énekesek, de a művészvilág egyéb területeiről elvállaltak még parlamenti képviselői jelöléseket is. Ez a helyzet mára jócskán „visszarendeződött", mert kiderült, az érdekek egészen másról szólnak, mint amiről az idealizmusra hajlamos művészek hitték, s nincs egyébről szó, mint szimpla hatalmi harcról. Amikor már hétköznapi feladatokra osztódnak le a szerepek, akkor bizony kiderül, a nagynak hitt eszmék már nem is olyan nagyok, sőt nincsenek is mindig...

– Többnyire a „nagy generáció" tagjait érintette a politikai polarizáció, hiszen ők voltak úgymond helyzetbe hozva a rendszerváltáskor a korábbi népszerűségüknek köszönhetően. Az, hogy mostanában éppen ez a generáció talál megint egymásra, abból következhet-e, hogy újabb hőskorszaka kezdődik el a hazai könnyűzenei életnek?

– Nem hiszem, hogy tőlünk bármiféle komolyabb megújulás várható lenne. Mi nem fogunk valami egészen újat alkotni, mert mások az indítékaink, a preferenciáink. Valódi újat mindig csak a fiatalok indíthatnak el, hiszen bennük még nem alakult ki a megalkuvási, lojalitási hajlam, amely óhatatlanul mindenkire rárakódik az életkor előrehaladtával. Forradalmat csinálni mindig a diákság szokott, a lendület megléte, a tabuk nem ismerete vagy nem tisztelete egyaránt szükséges egy új minőség létrehozásához. Annak idején ránk is ez volt a jellemző...

– Tehát a szakma „nagyjaira" csupán a követők, az újabb zenészgenerációk kinevelés hárul.

– Ebben már nem hiszek, bár valamikor még úgy éreztem, nekünk kötelességünk valamilyen fokon visszatáplálni a tudásunkat az utánunk jövőkbe. A könnyűzene azonban annyira öntörvényű, nálunk, ahol az improvizációs készség az egyik legfontosabb fokmérője a tudásnak, a tehetségnek, legfeljebb csak az alapokat lehet tanítani. Azt viszont a zeneiskolákban bárki elsajátíthatja. Meg lehet tanulni zongorázni, hegedülni, énekelni, de a stílust nagyon nehezen.

– Ön azon kevés, tartósan népszerű könnyűzenészek közé tartozik, akik még ma is telt házak előtt játszanak. Áprilisban országos turnén vesz részt, amelynek fénypontjául egy nagy budapesti buli ígérkezik 19-én a Budapest Sportcsarnokban. Milyen dalokból válogatott?

– Egy kicsit mélyebbre kellet ásnom a válogatásnál, mivel olyan szomorú hatások értek a közelmúltban, amelyek alól nem voltam képes kivonni magam. Két dolog között választhattam: a válogatásnál vagy „elmegyek" a melankolikusabb, érzelmesebb zenei világ felé, vagy inkább dacosabbra véve a dolgot, megpróbálom a sorssal szembeni ellenállásomat demonstrálni. Ez utóbbit választottam, így keményebb bulinak ígérkezik a mostani, mint azt megszokhatta a közönség.

– Elhangzik új dal is?

– Nem, hacsak Presser Gábor el nem készül azzal a számmal, amit ígérete szerint éppen erre az alkalomra ír. Egyébként a nyárra elkészülő új stúdiólemezemen vadonatúj számok lesznek, s ezen egészen biztosan ott lesz az előbb emlegetett dal is.

– Összeáll-e még valaha is a Metro együttes?

– Nem hiszem, én nagyon komolyan veszem a búcsúzást. Már az 1992-es „búcsúkoncerttől" is féltem, attól, hogyan lehet valamit is visszavarázsolni a húsz évvel ezelőtti hangulatból. Nincs kedvem egy újabb búcsúhoz.

(v. f.)

Nyomtatóbarát változat