Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Magyarország
1997. július 17. csütörtök

Az igazságtalanság hoz lázba

A Metró-korszakban az első és második sorban a lányok az őrjöngő eksztázis állapotában ültek.

– Mit jelentett ez a színpadon dolgozó művész, Sztevanovity Zorán számára?

– Közömbösen nem hagyott, az biztos. Azonban túl nagy jelentőséget sem tulajdonítottam neki. Ha valaki túl komolyan veszi a sikert, az ajnározást, azt, hogy pillanatnyilag nagyon otthonosan érzi magát a közönség körében, óhatatlanul ugyanabba a csapdába esik, mint amelybe a politikusok szoktak, ha hatalomhoz jutnak. Ebben van valami hasonlóság. Az embernek jólesik, kellemes, legyezgeti a hiúságát. Aztán lép egyet, és mintha mi sem történt volna.

– Ez a mostani Zorán véleménye?

– Most fogalmazom meg, de régen is hasonlóképp gondolkoztam.

– Mit jelent az Ön számára az eksztázis?

– Szokták mondani: a művészet egyik nagy célja éppen az, hogy valamilyen fajta katarzist szerezzen annak, aki élvezi, amit néz vagy hallgat, érzékel. A természeti népek eksztázisa, szinte önkívülete is komoly levezető szereppel bír. Nagyon jó néha érzelmileg olyan csúcsokra eljutni, amelyek feloldódást adnak, fellazulást az utána következő pillanatokban. Ez szerintem biológiai szükséglet.

– És a civilizált ember eksztázisa?

– Az nyilvánvalóan visszafogottabb, de ezáltal károsabb is. Bár sok frusztráltság abból is származhat, hogy az emberek nagyon felfokozott érzelmeiknek gátat szabnak: civilizációs gátaknak vagy törvényeknek engedelmeskednek. Ez sokaknál biztosan olyan plusz gátlást idéz elő, ami jellemző akár a városias, akár a kevert európai népekre. Ritkán merik elengedni magukat a szó jó értelmében, nemcsak olyan dolgokban, mint amit az eksztázis jelent, hanem még sokkal kisebbekben is. Odáig is el merek menni, hogy itt rejlenek a kreativitás, az alkotási kedv és fantázia gátjai, az a fajta visszafogottság, ami most már évtizedek óta jellemző a régióra.

– Az én szememben szellemi ember, aki megállapodottságot, finomságot, érzékenységet, bizonyos konzervativizmust sugároz. Minek tulajdonítja, hogy személyiségével ismét meg tudta tölteni a Sportcsarnokot?

– Ezt nem tudom megmondani. Túlzottan nem is kutatom. Úgy érzem, eddig sem azért volt sikerem, mert tudatosan tettem valamit érte.

– Amikor a Metró után egyedül kezdett zenélni, döntése igen határozottnak látszott.

– Természetesen az életben mindig dönteni kell. Ez kétségtelen, Nem arról van szó, hogy sodródom az eseményekkel. Ám azt a fajta céltudatosságot nem találom magamban, ami a sikernek a minden áron való eléréséhez kell, tehát ami az úgynevezett Show-businessben abszolút természetes lehet. Nem „hajtok" arra, hogy mindenáron sztárnak tekintsenek. Egy dal soha nem azért születik, hogy a közönségből tapsot vagy elismerést csikarjon ki. A dalok önmagukért születnek olyanoknak, amilyenekről úgy érezzük: vállalhatóak zenéjükben, szövegükben, színvonalukban, hangszerelésükben. Közben az ember nyilván reménykedik abban, hogy mindez nemcsak a fióknak készül. Azt kellene igazán megérteni, hogy az a siker, amit mondjuk a telt Sportcsarnok jelent, az egyfajta állandóságnak szól.

– Állandóságot mondott. Ez dalaira vagy a személyiségére érthető?

– Nem az a lényeg, hogy ugyanazok a dalok, hanem ebben benne van a megbízhatóságnak valamilyen fajtája. Talán ez az... de nem is tudom igazán. Csak találgatok. Semmiféle tudatos elemzésbe nem fogtam, hogy ez most miért volt? Miért egyre több a fiatal gyerek? Az egymás után következő Sportcsarnok-koncerteken szinte mérhetően több a fiatal. A televíziós műsor vágása közben alkalmam volt látni a közelképeket is. Nagyon boldog lennék, ha megtudhatnám, ők miért jönnek.

– Ezek az arcok mit tükröznek? érzelmet? Figyelmet?

– Büszkén mondhatom, hogy nagyon jó arcokat lehet látni. Kellemes, normális, értelmesnek tűnő fiatalokat.

– Úgy látszik a szakmai élete szépen alakul, de mégis van benne egyfajta szomorúság.

– Mindig ilyen voltam. Ez nem függ össze a korommal vagy a pillanatnyi fizikai állapotommal. Örök életemben visszafogott ember voltam. Nem hiszem, hogy ebből a szempontból változtam volna.

– Szellemileg mi inspirálja, mi hozza mozgásba?

– Több dolog is. A feleségem haláláig valóban a család volt a fő, a sikerélmény, az, amit az ő arcáról tudtam leolvasni a koncert után. Amikor belépett az öltözőbe, ahogy ránéztem, tudtam, „milyen fokozatú buli" volt. Kritikus is volt, de nyilván a maximális jószándékkal. A komoly inspiráló közeg addig a családi háttér volt számomra.

– Ne haragudjon, megkérdezhetem, hogy a felesége mikor halt meg?

– Fél ével ezelőtt.

– Nem akar róla beszélni?

– Nem. Most itt van a lányom. Ő az, aki érzelmileg igazán fontos nekem. De sok minden inspirál: akár a feladat maga. Mélyen érintenek a politikai és társadalmi történések, és nagy igazságtalanságokat látok. Ezek egyszerűen lázba hoznak, és ilyenkor sokszor úgy érzem, szólnom, tennem kellene valamit.

-ton

Nyomtatóbarát változat