Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Népszabadság
1992. március 2. hétfő

Jól fésült ördögök

Régi dalok, mai hangon – ígéri Zorán Sztevanovity

Fogatlan anyókák, szájtáti gyerkőcök és fáradhatatlan rossznyelvek pletykálják: a zenekarról nevezték el a földalattit, nem pedig fordítva. Igazán nagy balhé volt. Nemzedéknyi őrület. Metróként bejegyzett dili. Hogy a tagok – Brunner, Frenreisz, Dusán, Zorán és Schöck – utóbb szalonremiket is vállaló, kiképzett zenészek lettek, a süllyesztőbe is management-szempontok alapján lépő profik? Na bumm! Kit érdekel? Kit izgat, hogy élnek vagy halnak? A hajnali szívelégtelenség válaszokat előlegező, döntéseket negligáló, legendát, homályt, netán csak füstködöt teremtő kegyelme nagyon keveseknek adatik meg – aki túlélte, viselje. Hurcolja a hajdanvoltat. Ismételjen vagy hallgasson. Legyen mókás öregfiú, esetleg naprakész showman. Mikor mi, s ha kedve tartja, netán alkalom adódik: nosztalgiázzon. Hívjon barátokat és fogadja irigyeit. Mindazokat, akikhez hajdan fikarcnyi köze volt. Mulassanak egyet. Együtt. Aztán felejtsék el egymást. Mert alkalom nem lesz több. Március 21-én az első és utolsó szerelvény érkezik. Nem lesz ismétlés, könnyed replay vagy lassított felvétel. Csak aki bújt, aki nem. Fölállnak, zenélnek, eltűnnek. Huss – és nincs tovább.

– Harmincon innen a Metró csupán egy koszos, zajos földalatti vasút.

– A hatvanas években az emberek inkább az együttesre gondoltak, mint a földalattira. Jellemző apróság: amikor megnyílt a Duna alatt átvezető alagút, az elsők között vittek át minket egy csillés kocsiban. Akkoriban ez a zene nem egyszerűen szórakozás volt, hanem egy egész generáció életformájának a kifejeződése, ami túlnőtt a klubokon és a koncertre járáson. Woodstock hangulata az együvétartozást, a beatnemzedék tagjainak összefonódását jelentette. Persze nem volt ez valami tudatos életérzés, egyszerűen és ösztönösen éltük meg ezeket az éveket.

– Elemésztett volna a sárga irigység, ha itt poshadok Keleten, míg odaát zajlik az élet.

– Valóban nagy volt a mozgolódás: miközben folyt a vietnami háború, a szolidaritás nagyon fontos momentuma lett a zenének. Aztán említhetném a Banglades-i koncertet, amely az éhínségre hívta fel a világ figyelmét. Ezért persze irigyeltük az amerikaiakat, de talán csak egy kicsivel jobban, mint például a svédek vagy a franciák.

– Meddig tartottak a hatvanas évek?

– Két vége volt. Az egyik töréspont 68. Nem annyira a prágai tavasz leverése, mint inkább a nyugati diáklázadások. A háború utáni korszak első nagy társadalmi traumája Nyugat-Európában. Másfelől a hetvenes évek elején komoly átalakulások történtek a pop-zene világában – felnőtté vált a zene. Ennek egyenes következményeként a mozgalmi rész visszaszorult és megerősödött a pop-jelleg. Ez nyugaton a minőség irányába hatott.

– Nálunk nem?

– Kis ország lévén, a kísérletezés, az unterground, ami odaát mindig megtalálta a maga vásárlót, itt nem jutott igazán piachoz.

– Miért oszlott fel a Metró?

– Mi amatőrként kezdtük a pályát, mindenkinek más elképzelései voltak a jövőről, de a barátság összetartott minket. Később a zenélés lett a foglalkozásunk. A 70-es évek elejére mindannyiunkban kialakult egy elképzelés arról, hogy milyen zenét szeretnénk játszani, ami új együttesek, új felállások létrejöttéhez vezetett. Nem a Metró volt az egyetlen zenekar, amelyik megszűnt akkoriban, azt hiszem ebben az egyben lépést tartottunk a Nyugattal.

– Gondolom, elsősorban a régi Metró-rajongókat várják a Budapest Sportcsarnokba.

– Mindazokat várjuk – nemcsak a Metró egykori rajongóit – akik már elfeledve a régi táborokat, szívesen emlékeznek a fiatalságukra. Jöjjenek a papák, a mamák és a gyerekek is.

– Nosztalgiáznak?

– Nem. Semmiképpen sem akarjuk komolyabban venni magunkat, mint akkoriban. Egyébként mai hangzású koncert lesz, öt fúvós, három tagú vokál és még néhány kisegítő zenész egészíti ki az együttest. A mai fülünk már nem nagyon viseli el a korabeli hangzást. Természetesen nem hamisítjuk meg a régi nótákat, csupán a modern felvételi technikához alkalmazkodó tiszta hangzásra törekszünk.

– Nem ciki ennyi év után összeállni?

– Még nem jöttünk össze, mert az „idegenlégiósok" csak a napokban érkeznek. Eddig mindenki otthon gyakorolt. Nekem a szövegek miatt különösen nehéz dolgom van, bár előny, hogy a mai napig rendszeresen koncertezek, így valószínűleg nem lesznek fizikai problémáim. Frenreisz Karesz szintén edzésben van, Schöck Ottó pedig Svájcban zenél. De például Brunner Győző már évek óta nem dobolt és Dusánnak is vissza kellett kérnie a gitárját a fiától.

– Úgy hallom, ön is visszapártolt az elektromos gitárhoz.

– Kölcsönbe kaptam egyet, mert amikor szóló pályára léptem, eladtam a sajátomat. Az akusztikus gitáromon ugyan van pick-up, de ezzel együtt sem lehet rajta „nyújtani" a húrokat, ami néhány Metró számnál elengedhetetlen. V4

– „Egyszer volt – nem lesz több" koncertre meglehetősen olcsónak tűnik az 550-650 forintos jegy.

– Tudjuk, hogy lehetne drágább is, de tudatosan nem éltünk vissza a „monopolhelyzettel".

– Egy ilyen est elég drága mulatság, ki fedezi a költségeket?

– Tényleg rettenetesek a kiadások. Három szponzorunk van: legfőbb támogatónk a Volkswagen (Porsche Hungaria), de az N+N holland biztosító és a Szerencsejáték rt. is segíti a koncertet.

– Mi lesz a program?

– Az első részben Zorán és barátai koncert lesz, ahol a szólólemezeim anyagából adunk elő egy válogatást, majd a műsor második részében lép színpadra a Metró. A koncertről tévé és lemezfelvétel készül. Valószínűleg nem sokkal a tévéadás után kerül a boltokba az a díszkötéses, öt lemezt tartalmazó album, amely két Metró nagylemez mellett egy korabeli kislemez-válogatást és a március 21-i felvételeket tartalmazza.

– Tényleg ez lesz az utolsó?

– Nem tudok elképzelni akkora „pressziót", hogy még egyszer összeálljon a Metró.

Faragó József

Nyomtatóbarát változat