Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Pajtás
1982. május 6. csütörtök

Kedves ismerős

Zorán

Zorán. Megszoktuk már, hogy egyszerűen csak a keresztnevén szólítjuk. Lemezein, koncertjeit hirdető plakátjain is pusztán ennyi áll: Zorán. A népszerűség jele ez. És a megbecsülésé. A szakmai elismerés pedig a Liszt-díj, amit a közelmúltban kapott meg Sztevanovity Zorán.

Mérnök helyett – zenész

– „Nekem még nem volt gyerekévem, senki sem énekelt értem, nőttem a felnőttek mellett, ugyanúgy, ahogy más" – énekli egyik dalában. Valóban így élt? Mire emlékszik vissza legszívesebben?

– Amikor egészen kicsik voltunk, akkor számunkra ez az ország még a külföldet jelentette. Jugoszláviából jöttünk, és nem értettük a nyelvet, nem tudtunk hasonló korú srácokkal barátkozni. De a gyerekek gyorsan feltalálják magukat, mi is hamar legyűrtük a nyelvi gátakat. Először kézzel-lábbal magyaráztunk egymásnak. Szigorú iskolánkban aztán a magyart is gyorsan megtanultuk. Ha anyámat kérdezné, ő biztosan azt mondaná, hogy áldott jó gyerekek voltunk, én azonban emlékszem arra, mikor a suli lépcsőjén úgy gurultam le, mint egy darab fa. Izgága, mozgékony fiúnak ismertek – joggal.

– A bukfencet kivéve a gyermekkorában történtekről mindvégig többes számban beszélt.

– Igen, mert öcsémmel, Dusánnal szinte elválaszthatatlanok voltunk, s vagyunk ma is. Ő mindig egy kicsit később lépett azokra az utakra, amelyen én jártam, hiszen fiatalabb. Az első detektoros rádiónkat azonban együtt építettük, óriási izgalamak közepette.

– Ez azt jelenti, hogy műszaki érdeklődésük volt?

– Olyannyira, hogy egy darabig mindketten a műszaki egyetemre jártunk. Talán mérnökök lennénk, ha nem szólt volna közbe a zene. Gimnazista korunkban szüleink zongorázni taníttattak bennünket, és közben a beatzenét is kezdtük megismerni. Házibulikon, iskolai rendezvényeken állandóan az új számokat hallgattuk. Ha jól emlékszem, először saját osztálytársaimnak énekeltem, gitároztam, pontosabban együtt énekeltünk mindenfélét, a slágerektől a mozgalmi dalokig A hétvégeken rendszeresen jártunk táncolni. Nem is tudom, de egy alkalommal az egyik szünetben felkéredzkedünk a színpadra a pihenő zenészek helyére. Egészen mást játszottunk, mint ők, s fantasztikus sikerünk volt. Azt hiszem ez volt az a pillanat, amikor eldőlt, hogy soha többé nem válok meg a gitáromtól.

Kócos kis ördögök a Metróban

Nem sokkal ezután Zorán vezetésével megalakult a Metró együttes. Első nagyobb nyilvánosság előtt történő fellépésük nem volt valami sikeres. Kiestek az első „Ki mit tud„-on. A második versenysorozaton Zorán egyéni előadóként indult, együttese kísérte és nyert. A Metró együttes a hatvanas évek közepén a csúcsig jutott. „Főhadiszállásuk” ekkor a Dohány utcai klub volt. „Kócos kis ördögök voltunk...„ – énekelték a fiúk, és a zsúfolásig megtelt terem mint háborgó tenger hullámzott, lüktetett a zene ritmusára. A Metró tíz évig sokaknak jelentette a beatzenét, a szórakozást, az „őrületet”. Tíz év után a Metró együttes feloszlott.

– Mi történt ezután?

– Volt még néhány kísérlet más felállásban, de igazan egyik sem volt életképes. Játszottam a Taurus Ex. T. együttesben a kitűnő Radics Bélával, de ez sem tartott sokáig. Egy hosszabb pihenő, várakozó, alkotó időszak után léptem ismét színpadra, most már önálló előadóként. Nagyszerű zenészek álltak mögöttem: Presser Gábor, Babos Gyula, az LGT, meg még sokan mások, és természetesen az öcsém. A legszebb talán az volt az egészben, hogy a közönség is vállalta a játékokat, amelyeket mi, zenészek a színpadon produkáltunk. Az ilyen hangulatok soha, semmilyen próbán nem jöhetnek létre. Olyan az egész ilyenkor, mintha mindannyian csodálatosan jó barátok lennénk.

– Sok barátja van?

– Sajnos, a mi életünkben nagyon kevés idő magad az igazi barátságok kialakulására. Szerencsére nem kell magányos farkasként élnem a pályán. Olyan emberek szerzik dalaimat, akiket szeretek és érzem, hogy ők is szeretnek.

Vasárnap délután

– Hogyan születik egy Zorán-dal?

– A „Vasárnap délután"-t biztosan sokan ismerik. Nos, az egész harmadik nagylemezem anyaga együtt volt már Presser, Dusán és én dolgoztunk rajta az egyik vasárnap. Mindannyian éreztük, hogy a végére kellen még valami lassú, lírai szám. Természetesen, ahogyan az ilyenkor lenni szokott, nem jutott semmi az eszünkbe. Végül otthagytunk mindent, és elindultunk sétálni, fagylaltozni, szétnézni a városban. A munkát is elfelejtettük. Amikor hazaértünk, Presser leült a zongorához. Szinte egyből, mindenféle alakítgatás, igazítás nélkül eljátszotta számot, valahogy kiszaladt belőle. Szövegben még összegyűjtöttük mindazt, ami véleményünk szerint hozzátarozhat egy ilyen naphoz, és kész volt a dal.

– A közönség, a rajongó mindig választhat magának kedvenc dalt, lemezt. És az énekes?

– Nekem mindig az utolsó munkám a legkedvesebb. Az új lemeznél ugyanúgy szurkolok, mint a legelsőnél. Ha elkészülök valamivel, máris tovább zakatolnak a fejemben a gondolatok, keresve egy új témát. Hiába megyek el üdülni, pihenni... Sokszor éppen ott születnek a legjobb ötletek, mert egy érdekes élmény, egy kellemes hangulat bárhol adódhat, és csak ennyi kell egy dalhoz. Ilyen az én életem...

Koncz Dezső

Nyomtatóbarát változat