Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Somogyi Néplap
1981. február 1. vasárnap

Nekem nem elég...

A közelmúltban Kaposvárott járt Zorán Sztevanovity. Készségesen válaszolt néhány kérdésünkre.

– Édes évek, hol vagytok ma már? Ez volt az első kislemez, 1966-ban. Metró együttes, néhány év hallgatás, majd 1977, az első szóló nagylemez. A három periódus közül halljunk talán valamit a „keserű" évekről.

– Valóban, a Metró együttes föloszlása után kemény időszak következett pályafutásomban. Anyagilag igen nehéz helyzetbe kerültem, s a nagy ráfizetést, ami a Metró-ból rám maradt, egy nyugati úttal szerettem volna ledolgozni. Brunnerrel, s még három fiúval Metró néven léptünk föl osztrák és NSZK éjszakai bárokban. Igen kimerítő volt. Játszani „ész nélkül" az épp divatos slágereket, s magunkból közben szinte semmit sem adni... Egyetlen előnye volt ennek az egy évnek: anyagi szempontból helyrerázódtam. Amikor hazajöttem, öcsémmel, Dusánnal és Presser Gabival összedugtuk a fejünket, hogy mit lehetne tenni. Ennek az eredménye az első önálló lemezem, s tulajdonképpen a két következő is. Presser írta a legtöbb szám zenéjét, öcsém pedig a szöveget.

– Csakhogy a Metró-korszak zenéje és szövegei, valamint a szólólemezek anyaga között ugyancsak találhatók különbségek. Míg korábban egyszerű szerzemények adták a repertoárt, addig a szólólemezeken gördülékeny hangszerelés, s igen gyakran továbbgondolkodásra késztető, politizáló szövegek találhatók. Ez jelzi a fejlődést?

– Azt hiszem (és remélem), hogy igen. A hatvanas években mindannyian fiatalabbak voltunk, ennyire terjedt ki a figyelmünk. Az eltelt 10-13 év alatt gondolkodásmódunk, világlátásunk is fejlődött. Ennek az eredménye a három nagylemezen található zenei-szövegi anyag. A mindennapi élet ellentmondásait, gondjait igyekszünk kimondani, de a jobbítani vágyás szándékával. Mert nem elég az, ahol vagyunk! Mert nem igaz, hogy így is jó, hogy: „minek törjük össze kezünk, lábunk, ha már menet közben ülhetünk".

– Ugorjunk vissza egy kicsit az időben! A hatvanas években önök sokat jártak Somogyban, a Balaton partján...

– Valóban, szinte tíz éven át a nyarak nagy részét a tó mellet töltöttük. Emlékszem, egyszer Balatonföldváron adtunk koncertet. Egy tutajon volt a pódium, a közönség pedig a parton foglalt helyet. A televízió egyenes adásban közvetítette az egészet. Akkoriban tiltott tánc volt a twist, s mi a program végén egy twistet játszottunk (az nem volt tiltva). A közönségben azonban egy francia csoport a zenét meghallva felpattant, és táncolni kezdett. Volt nagy kavarodás a tévéseknél! A stúdió eszeveszetten igyekezett „lekeverni" a felvételt. Utána rengeteg felháborodott levél érkezett a tévéhez, hogy ilyen meg olyan ez a mai fiatalság, meg hát a szokásos szövegek. Ennek kapcsán jelent meg a nevem is első ízben egy újságban. Valami olyasmit írtak, hogy egy Zorán nevű zenész énekelte azt a felháborodásra okot adó számot.

– Azóta jó pár év eltelt. Mikor várható a negyedik nagylemez, s az eddigiek közül melyik sikerült a legjobban?

– Talán a végén kezdeném: az első lemezemet a újdonsága, a harmadikat pedig főleg a színvonala miatt tartom jónak. A negyedik egyelőre csak terv, bár én a lemezeket igen fontos dolgoknak gondolom, hiszen azoktól függ az élő koncertek zeneanyaga is, s ezáltal a közönséggel való kapcsolattartás. A Locomotív GT elfoglaltsága miatt eddig még nem sikerült összeállítanunk a következő albumot, de hamarosan szeretnénk. Abban reménykedem, hogy még a nyár elején kézhez kaphatják az érdeklődők. S talán tetszeni is fog nekik.

Gy. L.

Nyomtatóbarát változat