Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

1987. szeptember 21. hétfő

Tévénapló

A rock romlása

Amióta a televízió nagyobb súlyt fektet a szórakoztatásra, több műsorperc jut a popzenére is. Feltűnnek a képernyőn a legújabb sztárok és sztárjelöltek, de emiatt még a leglelkesebb tizenévesek se hagyják félbe a vacsorájukat. A dolog a helyére került – állapíthatjuk meg, ám ha nem megy ki a fejünkből a minap látott Rockfogyatkozás című dokumentum-összeállítás első része (a második készülőben van) mégis kissé zavarban vagyunk. Mintha ez a „helyére kerülés" együtt járt volna valaminek az elromlásával, értékvesztésével.

A kérdés persze az, hogy mi volt ez a valami? Mert hogy nem maga a zene, azt tudjuk. Talán megközelítjük az igazságot, ha a rockjelenségben társadalmi jelenséget látunk, a mindenkori ifjúság – ez idáig – utolsó nagy nekilendülését a változtatásra. Ma már persze elnéző mosollyal soroljuk, mi mindenért küzdött ez a forradalom: az újfajta hangzású zenéért, a nagyobb hangerőért, a hosszú hajért, a rövid szoknyáért, s az öltöny-nyakkendő viselet ellenében a farmernadrágért... Mosolygunk, mert kivívták nekünk a szabad frizuraválasztás és farmerviselés jogát, ami manapság már a lényegtelen apróságok körébe tartozik.

Pedig a maguk idején nem voltak ezek kis dolgok. Ha rockideológus lennék, egészen nagyképűen is megfogalmazhatnám: végül is tényleg a demokrácia egyfajta kiszélesítését érték el Illésék, Omegáék és a többiek.

Ha jól értetem a Rockfogyatkozás című filmet, a dokumentumfilmes-televíziós rendezőpáros Árvai Jolán és Sántha László, miközben szórakoztató dokumentum-riportmontázst készített az 1957. és 1973. között eltelt időszak rockéletéről, legfőképpen arra volt kíváncsi, hogyan és miért kezdődött el a mozgalom elszomorító metamorfózisa. Milyen szándék és milyen hatásmechanizmus eredményezte a progresszív irányzatok sorvadását, lassú elhalását; a legéleterősebbek manipulálhatóvá, elüzletiesedését? A választ a film készítői nem mondják el, és nem is mondatják el senkivel. A nézőre bízzák, akar-e egyáltalán felelni. Mert ha nem, a Rockfogyatkozás hetvenöt perce akkor is gyorsan eltelik. Magában hordja a fakultatív élményt nyújtó többrészes sorozat lehetőségét, amellyel egyszerre lehet elégedett több nézői réteg. Például azok, akik a rocktörténeti dokumentumokat – amelyekből meglepően kevés maradt filmszalagon – önmagukért kedvelik, szórakoznak a régi felvételeken és közben saját múltjukon nosztalgiáznak. Aztán azok, akik nem fejezetekre kíváncsiak a magyar rocktörténetből – ahogyan a film alcíme közli –, hanem magár a történetre. (Fellelhető filmdokumentumok híján interjúkkal, fotókkal, hangfelvételekkel.) És azok is, akik esztétikai-szociológiai elemzést várnak, a rock tükrében magáról a korszakról.

Ilyen sorozat tervének azonban híre-nyoma sincs, a kétrészes Rockfogyatkozás a Fiatal Művészek Stúdiójában és a Híradó és Dokumentumfilm Stúdióban készült az első része, nyilván szorító körülményeik miatt, a műsorújság szerint öt éven keresztül. a hosszú sorozathoz – még ha olcsó is – biztos anyagi háttér kellenek és megfelelő szellemi kapacitás ott, ahol ez adva van.

De hát nem véletlen, nagyon is szükségszerű az – gondoljuk a Rockfogyatkozás szellemében – ha a szórakoztatás műhelyeiben inkább a diszkóboldogság képviselői érvényesülnek, s nem egy fanyar, tartózkodó összefüggésekre kíváncsi sorozaté. Vigasztalódjunk azzal, hogy ez a mostani, nehezen létrejött, céltudatos és szigorú rocktörténeti vizsgálódás ebben a röpke változatban is megtette a magáét. Talán azzal, a legkevésbé, hogy felkeltette igényünket a folytatásra.

Virág F. Éva

Nyomtatóbarát változat