Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

1987

Rock-jegyzet

„Miért sírsz, amikor nem rossz ez a hely"

A fehér sziklákat is megjárt kócos ördög, akinek Mária csak egy szép női név volt, már régen nem ül a rózsaszínű kádban és a citromízű banán sem a régi. No persze, hogy így van hiszen ezek voltak az édes évek, amelyben egy tiszta vizű forrásnál találkozott egy kisfiú egy kisleánnyal.

Azóta változott a kép és az ízlés. Ma már „,műszerek rajzolnak izgatott görbét, de egyik sem mutatja meg, hogy mi lakik mélyen a szívemben!" Ettől függetlenül mindenki tudja, hogy Zorán minden koncerten megmutatja szívét és lelkét is. Mert a belőle feltörő dalok valahonnan nagyon mélyről indulva jutnak a mikrofonba, s onnan a tömeges kiszolgálást biztosító hangfalakba, lemezekre, kazettákra.

Így volt ez legutóbb is a Veszprémi Vegyipari Egyetem aulájában, ahol „Szép holnap című" műsorával örvendeztette meg mintegy nyolcszáz hallgatóját. A Liszt-díjas előadóművész varázsának több forrása is van. Az egyik: szinte minden dala egy megszólítás, amire figyelni kell és gondolni valamire. Elmenni szótlanul mellette lehetetlen. Ebből fakad a másik ok: a szövegcentrikusság. És ki tudhatná a legjobban, hogy milyen ember Zorán, mint a testvére. Dusán valóban olyan verseket ír fivérének, amely ragyogóan illik a művész egyéniségéhez. Nyugodtság, kiegyensúlyozottság, tisztaság. Ezen belül a borúlátás és a bizakodás ritmusos váltakozása teszi olyanná a műsort, amitől a nagyérdemű teljesen belefeledkezhet a zene hallgatásába.

Tulajdonképpen Zorán arról „regél„, amit hallani szeretnénk. S a felfedezés öröme tovább fokozza azt a hangulatot, azt az élményt, amelyet tudatosan várunk ugyan, de semmi biztosíték nincs arra, hogy ez bekövetkezzék. A veszprémi előadáson már a második dal után egymásra talált művész és közönsége. Így a „ritka percek selyemszalagját” együtt tudták felbontani. Amelyet híven tükrözött a dalok kezdeténél felcsendült biztató taps, amit azt sugallta: igen, ezt is szerettük volna hallani.

S miközben várjuk a többit, máris színpadon a vendég, Koncz Zsuzsa. S nem visszaélve a vendégjoggal, Zsuzsa szerény – mint mindig – visszafogott – ahogy szokott – műsora rövid, de így is sugároz, meghat. Azután meghajol. Vastaps. Jó lenne őt is tovább hallgatni...

De nem lehet. Zorán újra a húrok közé csapott, éneke a „Szép holnapról„ szólt. Reménykedően, de nem a háttérben ott a kételkedés is. Mint ahogy a legtöbb új dalban is. S amikor az ember már-már depresszióba esne, jött a meghökkentő kérdés, amelynek néhány sora így szólt „miért sírsz, amikor nem rossz ez a hely, hidd el van még, aki minket irigyel, megvan minden, majdnem minden ami jár, és ha nem is értjük, átvehetjük már”. Ez a gyönyörű ballada hatott talán a legjobban, amely igazi ünneppé tette a hangversenyt, s amelynek végén szűnni nem akaró vastaps még kétszer hívta, kérte vissza Zoránt a színpadra.

A művész repertoárja rendkívül színes. Akár éjfélig is játszhatta volna érzelemgazdag dalait. Ez a műsor sokáig emlékezetes marad, s talán így könnyebb lesz a májusvárás is...

Donát Tamás

Nyomtatóbarát változat