Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Film, Színház, Muzsika
1987. szeptember 12. szombat

Slágerügyelet

Valaha házunkban – hazánkban – könnyű lefolyású vendégek voltak a slágerek, még inkább a slágerszövegek. Aztán a huzamosabb megfigyelés – vagy egyszerűen csak: a megszokás? – mára már lakótárssá emelte őket. Kivált az Ügyelet óta.

Érkeznek a lemezek, a kazetták. Érkeznek a szövegek. Szívemnek kedvesek, s maguktól kedvetlenek. A Zorán új lemezén hallható Sztevanovity Dusán-szövegekre egyszerre jellemző a kedvetlenség, a rezignáció, a fölemelkedés hiábavalóságának tudata, s a vibráló szellemesség, a történelmet – a közelmúlt történelmét – önmagába épített szemlélet. Tudom: nagy és súlyos szavak ezek egy valaha versértőnek mondott honban, ott, ahol Váci Mihály, Nagy László, Kormos István, Simon István, Ladányi Mihály – és még sorolhatnám hosszan a mai is élők nevét – húzta fülünkbe a hatvanas, hetvenes évek dallamait. Nem állítom, hogy Dusán poétikája fölérne hozzájuk, ezt maga a műfaj sem teszi lehetővé. De.

Intellektuális és érzelmi bátorság egyként otthonos ezen a lemezen (is). „Uram, te úgyis mindent láttál...„ – idézhetem az egyik legszebb dal első sorát, melynek visszatérő sora: „Uram, a dolgok rosszul állnak.” Az elsőszemélyűség vállalása már-már az önfeladás kétes esélyűségéig vezet: „én sem vagyok rosszabb másnál/ és láttam jobbat magamnál„ – ami már-már logikai hiba volna, ha nem sejlene föl mögötte egy táncoslábú dialektika. „Törvény s mentség van itt bőven/ és mindennap egy új szabály” – jegyzi le a rezignáció szorongásos lovagja, érzékelvén a növekedés lehetséges határait, „már fölfelé is van határ„, s hogy „nem jött be sok nagy remény”. Bizony, nem.

Dalszövegek közt ritka pontos az egyik dal címe: „Örökség„. Józan, bölcs ám mégis sírni való összefoglalása annak, hogy mennyit hagytak ránk, mennyit bíztak ránk: „házat és eszmét, amely épül, s összedől/ és a hazát, amely éltet s meggyötör. Igen, a miénk, amit vállalunk”.

A közéletiségét fölvállaló ember kudarcos életet szán magának ma. Ám, ha van legalább egy ember, aki vállalja vele ezt az életet is, ha ki épp úgy átlát a csillogáson, a múlékony értékeken, akkor az megérdemli a szerelmes dalokat. „Számíthatsz rám„ – énekli Zorán a hűség dalát. (Itt: szerző is.) A meghatóan egyszerű, lírai dallam szövege látszólag túl egyszerű, érthető, már-már érzelemmentesen, szinte pontokba szedve sorolja el, mikor, miért, mennyire számíthat rá kedvese. Szemérmesen, de férfias nyíltsággal vallja meg saját romlását, az ártó időt, amely pusztítja a hitet, az erőt, a testet, az önmagával takarózó lelket, de hiába minden ártalom, ha él és működik a szerelem legszebb, legemberibb korszaka, a az egymást vállaló hűség, az, amit így fogalmaz a dal, ilyen egyszerűen: „Számíthatsz rám.”

Szólni kell még e lemez nyitottságáról is. Zorán énekli itt Adamis Anna szövegét a Popfesztiválból: „Valaki mondja meg", de elhangzanak ismeretlen –nálunk ismeretlen – szerzők dalai is: Boris Filan, Pavel Danek, Mark Knofler nevét másolhatom ide. Ez a nyitáskészség a legbiztosabb jele Zorán – és barátai – megújulási készségének: hogy mernek tájékozódni, vállalni az európai értékek közül a vállalhatót, a szívük szerint valót, mindazt, ami több, mint a valahai klasszikus táncdal.

Apáti Miklós

Nyomtatóbarát változat