Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

1975. január 23. csütörtök

Zorán egyedül

A zenekarvezető, akit tizenkét évig miniszoknyás lányok rajongtak körül a Metró-klubban, és aki özönével kapta a bámuló, csodáló leveleket – most, hogy már nem zenekarvezető, nyakába akasztott gitárral, elegáns farmeröltönyében nyugodtabb, felszabadultabb, mint valaha.

Mérnök akart lenni. Komputermérnök. Izgatta a technika, az elektromos hangszerek, zongora, gitár. Amikor a műjégre járt (akkoriban ott még „nagy társadalmi élet" folyt), lopva felosont társaival a hangszóróhoz, és lemezeket tettek fel. Csupa olyan lemezt – Elvis Presleyt, Bee Geest –, amelyeket nem lehetett a rádióban hallani. Még a klubokban is tiltott volt a hangos zene. Meg kellett harcolni érte.

Vajon az a VI. kerületi KISZ-klub, ahol Zorán egyszer fellépett az egyik gitáros helyett, megvan-e még? És ha igen, vajon ugyanolyan komolyan veszik-e a zenélést, akik ma ott játszanak, – mint annak idején az az öt srác, akiknek szüleikkel, környezetükkel, sőt, még a nyilvánossággal is meg kellett küzdeniük, hogy ezt az „ordító„ zenét ”művelhessék"? Azt a zenét, amelynek szuggesztív ereje miatt a másodéves mérnök-hallgató otthagyta az egyetemet.

És most gitárral a nyakában énekel. Egyedül. Ahogy Zorán mondja: „Elmúlt az az idő.„ Amikor ők – Metróék – srácok voltak. Bár Bergendyék náluk idősebbek, mégis milyen nagy sikerük van – próbálok ellentmondani. ”Ők más periódusban kezdtek el játszani – válaszolja. – Nem olyan régen."

A tulajdonképpeni ok, hogy a Metró együttes szétvált, azonban nem is ez volt. Zorán mint zenekarvezető: elfáradt. Nem csalódott, nem „vált keserűvé". Egyszerűen soknak érezte tovább az adminisztrációs feladatokat, annyira soknak, hogy gátolva látta fejlődését – és egyre szűkebbnek lehetőségeit – zenei lehetőségeit. Aztán nyolcvan nap a Metróval az NSZK-ban, és végképp kikristályosodott a gondolat: egyedül énekel, gitározik és zenét szerez (a számok szövegét testvére, Dusán írja).

A televízió 144 nóta című műsorában láthattuk így először. Itt az egyik fordulóban első helyezést nyert. Most készül a kislemeze.

Ahogy beszélgetünk, kellemes, mély hangját hallgatva – régi énekes sikerei jutnak az eszembe, a Mi fáj, a Fehér sziklák. Terveit mondja: szeretne egy musicalt vagy rock operát írni – ezeket olyan motívumokból, hangzásokból állítaná össze, amilyeneket eddig még nem dolgozott fel, csupán elraktározódtak benne. Régi vágya filmzenét írni. Nem olyasféle filmzenét, amely direkt – tehát például a dizőz dalra fakad a bárban –, nem is aláfestő muzsikát. A „Volt egyszer egy vadnyugat" című film zenei mintájára gondol – vagyis akkor induljon a dallam, amikor funkcionális szerepe van, de a néző ezt nem tudja, csak érzi. Érzi és már várja is, kialakul, él, továbbhullámzik benne.

Nyomtatóbarát változat