Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Füles
1977

Ami lemaradt az SLPX 17531 számú lemezborítóról

A grafikus a fejét csóválta, a nyomdai szakember összevonta a szemöldökét, a jó barát szeretettel mondta, hogy ez enyhén túlzás, amikor a kezükbe került a többoldalas lista. „Ejnye – élcelődött a gépíró kislány –, lemaradt a büfés, a telefonközpontos, meg a sarki rendőr neve!” Tréfának szánta, de igaza volt. Valóban, sok minden lemaradt a nagylemezem borítójáról. Tudom, a közvélemény a végeredményre kíváncsi: a dalokra, amelyek megszólalnak, amikor a tű belekapaszkodik a mikrobarázdába, de amikor valaki véleményt mond a hallottakról, nekem mindig az jut eszembe, hogy milyen sok ember munkája, lelkesedése és tehetsége irányította ezt a két összefüggő görbe vonalat, mely az SLPX 17531-es számú műanyagkorong két oldalát végigszántja.

A kezdet szerény és egyszerű; három ember ül egy szobában; mindenről beszélnek, csak a munkáról nem. Egy kávé, két cigaretta, aztán még egy kávé... Presser Gábor unja meg először a tétlenséget. Odaül a zongorához, játszik valamit. Dusán és én félbehagyunk egy beszélgetést. Lehet, hogy amit hallunk, már a lemez egyik dala. De Gábor eltéved a harmóniák között, aztán felszabadultan játszani kezd egy ismert világslágert. „Hogy tetszik?” – kérdezi, csak, hogy bosszantson.

És múlnak az órák, a napok. Gyűlnek az összefirkált papírok, szövegfoszlányok. A felvételre állított magnón már van néhány dallam, amivel idővel megbarátkoztunk. A lemezgyár által kitűzött határidő már itt van a nyakunkon. Rózsi, azaz Demjén Ferenc készen hozza a dalt, amit ígért, akárcsak Somló Tamás. Jól jön a segítség a barátoktól. Két dal már megvan. És a többi nyolc is – félig. Napról napra egyre többen vagyunk. Zenész, fotós, szerkesztő, vállalati normás, autószerelő, színházi rendező – és megint csak kevés a hely a felsorolásra –, szóval ismerősök és jó barátok bábáskodnak a „vállalkozás” fölött. Arckifejezésük, véleményük most mindennél többet ér; segít tájékozódni az erdőben, amit mi magunk már nem látunk a fáktól, hiszen a „régi” dalokat már megszoktuk, az újakkal szemben bizalmatlanok vagyunk.

Végül eljön a nap, amikor az alternatívák a papírkosárba, a kották és a szövegek az illetékesek elé kerülnek. Még néhány javítás, húzás, pótlás, és megkezdődhet a munka. Nem tévedés, az igazi munka valóban most kezdődik.

A stúdióban majdnem hibátlanul hangzik el az első zenekari alap, amit Kovács György hangmérnök gondolkodás nélkül letöröltet a szalagról. Nem is kérdezi a véleményemet. Tudja. Tizenkét évig ültünk egy padban az iskolában. A következő nekifutás után már mindnyájan visszahallgatjuk az eredményt. Mindenki mond egy-két dicsérő szót, aztán szótlanul visszaballagnak a stúdióba, hogy újból megismételjék a felvételt azok, akiknek a neve szerepel a borítón. De a jól szigetelt falak között sokkal többen vannak, akiken múlik a siker. A büfés erős kávéja és hideg üdítője éppúgy hozzátartozik a jó közérzethez, mint a betévedő érdeklődők bíráló szavai, vagy a műszaki hibát elhárító mérnökök gyors segítsége. Aztán megtelik a szalag, és elindul számomra követhetetlen útjára, hogy végül technikai helyiségek, üzemek, raktárak labirintusán keresztül megjelenjék a kirakatban a sok színes lemeztasak között egy új, amelynek hátoldalán mintegy harminc név szerepel; egy része azoknak, akik mindvégig ott álltak mögöttem, és akiknek köszönhetem ezt a lemezt, amelynek címoldalán egyetlen név áll... ZORÁN

Sztevanovity Zorán

Nyomtatóbarát változat