Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

New Ton(e)
1994. május 11. szerda

Hiszünk a dalban...

Április 22-én Jancsó Miklós rendezésében került sor a Budapest Sportcsarnokban „hiszünk a dalban..." címmel arra a koncertre, amely már a meghirdetésekor sikert vetített előre. A jegyek már több héttel előtte elfogytak, de a jegyirodákba az utolsó napig jártak az érdeklődők. Nem csoda, hiszen olyan nevek fémjelezték az előadást, mint Koncz Zsuzsa, Sztevanovity Zorán, Bródy János és Hobo. A felsorolás természetesen nem teljes, hiszen velük együtt neves művészek is felléptek, akik még monumentálisabbá tették a koncert hangulatát. A koncert címe sok mindent elárul az előadók hitvallásáról, vagyis egyszerűen arról, hogy miért, kinek és főként miről szól a dal.

Amikor március 16-án Zorán Szegeden járt, a SZOTE klubban lezajlott sikeres koncert után, többek között erről beszélgettem vele.


– A rendszerváltás után a társadalom kicsit megmámorosodott a „nagy demokrácia" szelétől. Azokat a napokat éljük, amikor felelőtlenül és értelmetlenül dobálózunk a szavakkal. Nem értjük, vagy nem is akarjuk érteni egymást. Lehet-e ilyen körülmények között hinni a dalban, a szó erejében?

– Ez nagyon nehéz kérdés, hiszen pont olyan napokat élünk amikor ez igazából folyamatosan és égetően napirenden van. A szabadsággal, ami hirtelen szakadt az emberekre, meg kell tanulni élni. Nekem viszont az az érzésem, hogy itt 1989 óta gyakorlatilag sokan megtanultak visszaélni ezzel a szabadsággal, sokszor még csak nem is ők tehetnek róla. Nehezen mondok ítéletet pontosan azért, mert – és ezt a nyugati demokráciák is bizonyítják – hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy egy minimális konszolidáltság létrejöjjön. A szavak hitével azonban tényleg nagy gondban vagyunk mostanában, mert szerintem az a fajta populizmus, demagógia, amit örökösen utáltunk az elmúlt rendszerben, az most valahogy más köntösben, de legalább annyira működik és sajnos nagyon sok ember vevő is rá. Visszatérve a szó erejére: az április 22-i koncert a Budapest Sportcsarnokban éppen erről szól. A választások előtt szeretnénk hitet tenni amellett, hogy nem szabad elvesztenünk a bizalmunkat a kimondott szóban, bármennyire is sokan tesznek ellene.

– Ezen a koncerten neves zenészek lépnek majd együtt színpadra. Itt tehát érezhető az összefogás, de mi zajlik a színfalak mögött? Létezik-e közöttetek a mindennapi életben is egy ugyanilyen összetartás?

– Igen, van egyfajta szakmai összehangolódásunk, ami nem jelent egy szervezetileg komolyan megnyilvánuló dolgot, de mindenesetre van egy nagyon jó szakszervezetünk, amelynek segítségével nagyon sok mindent kiharcoltunk már a műfajnak. Létezik egy Zenész kör nevű társaság is. Havonta egyszer összejövünk és a fórumokon kívül itt szoktuk megbeszélni a dolgainkat, problémáinkat. Ez tulajdonképpen egy baráti társaság olyan nevekkel, mint Koncz Zsuzsa, Bródy, Bergendy Pista, Kováts Kriszta, Dusán, Presser és még néhányan többnyire a régiek közül.

– A régi, legendás zenekarok tagjai között vannak, akik nyíltan vállalnak szerepet a politikában még ha közvetve is. Mennyire vannak politikai ambícióid?

– Politikusként nincsen célom. Politizálok a dalaimon keresztül. Végsősoron egy egyszerű kártyaparti közben is politizálnak az emberek óhatatlanul, még ha nem effektív politikáról beszélnek akkor is, mert végül is minden vélemény megfogalmazása, ami a közös dolgainkat érinti, az politizálás. Tehát úgy érzem, hogy ezek a dalok nagyon is politizálnak és éppen ezért nem tartom fontosnak azt, hogy például belépjek egy pártba, vagy valamilyen módon szervezetileg is kinyilvánítsam a szimpátiámat.

– Annak idején ti forradalmasítottátok a könnyűzenét ezekkel a dalokkal. Ma ugyanez a könnyűzene visszatért és nagyon divatossá vált. Mi a véleményed arról, hogy a fiatalság visszatér az apáihoz és nem magának teremt valami újat, amit annak idején ti csináltatok?

– Ez valóban elég érdekes dolog. Ezt esetleg egy szociológustól vagy zeneesztétától kellene megkérdezni. Nekem csak sejtéseim vannak, vagyis szerintem ez nem csak nálunk van így, hiszen Eric Claptontól kezdve a Beatlesen keresztül sok régi együttes – annak ellenére, hogy nem egzisztálnak mint zenekar – nagyon népszerűek. A 60-as évek vége egy új műfaj megteremtésének időszaka volt, és valami teljesen ellentétes dolog született meg, mint előtte volt. Azóta nem jött létre mindent elsöprő új irányzat.

– Mi lehet ennek az oka?

– Sokan azt mondják, hogy a 60-as évek eleje volt az első fellélegzős időszak, amikor a II. világháború utáni „görcsök" megszűntek. Ekkor következett a Rock and Roll korszak után a Beat korszaka. Ma tehát nincsenek akkora löketű élmények, amelyek újra formálnák a zenei világot. Talán majd az új irányzatok, amelyek néha föl-föl tűnnek – gondolok itt elsősorban az alternatív zenei irányzatokra – annyira erőssé válnak, hogy egy új fordulat következik. Szóval azért van az, hogy a fiatalok visszanyúlnak apáik kedvenc dalaihoz, mert nem találnak újabbat. Jobbat, vagy éppen olyat, ami most kielégítené az új iránti vágyakat. Ezek a dalok nekik olyan újak, mintha most íródtak volna.

Amiről a dal szól, nevezzük akár politikának, akár egyszerűen a közös dolgaink megfogalmazásának, az mindig nekünk és rólunk szól. Úgy érzem, hinnünk kell, és nem a szavak erejében, hanem elsősorban – még ha közhelyesen hangzik is – egymásban és abban, hogy el tudjuk érni azt, ami nekünk a legjobb.

Matiscsák Attila

Nyomtatóbarát változat