Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Esti Hírlap
1995. március 22. szerda

Nulláról az egyre

Bánfalvy Ágnes beszélgetése Sztevanovity Zoránnal

Talán nincs is izgalmasabb időszak egy zenész életében, mint az új lemez készítésének ideje. Zorán, aki az elmúlt évet harmincéves jubileuma kapcsán elsősorban visszatekintéssel, összegzéssel töltötte, ezekben a napokban dolgozik vadonatúj korongján, így érhető, hogy nem egykönnyen tudott időt szakítani a beszélgetésre.

– Most vagyunk abban az ominózus fázisában a lemezkészítésnek, amikor a nulláról az egyre kell lépni. A stúdióban mindig az első dalok a legizgalmasabbak. Az első hangok leütése már el is dönti, hogy milyen lesz a lemez. Olyan ez, mint nálatok a premier: az elkövetkező hónapok hangulatát befolyásolhatja, hogy milyen volt a bemutató.

– Rólam sokszor mondják: „utolsó pillanatban vagyok", tehát hogy csak az utolsó percre leszek készen a figurával. Nálad is így van ez?

– Mindig így volt, és azt hiszem, most már így is marad. Jelenleg is úgy állunk a munkával, mint az előzőeknél. Mindenesetre valahol május tájékán szeretném megjelentetni a kész anyagot.

– Az eddig megszokott hangvételben?

– Minden alkalommal felmerül, mit tartsunk meg az előző felvételek tapasztalatai közül, és mi az, amin változtatni kellene. Én annak a híve vagyok, hogy attól a fő iránytól, amit évek óta követtünk és ami bizonyos értelemben, ha nagyon meg kellene határozni, bár nem szeretem a kategóriákat, akkor intellektuális rocknak lehetne nevezni, ne távolodjunk el, a szöveg nagyon fontos része a produkciónak. Rengeteg olyan jó zene létezik, ahol nem igazán fontos a szöveg – ez persze nem minősítés, ez tény. Mi nem akarunk a saját utunktól eltérni.

– Legutóbbi lemezed, Az élet dolgai a legszebb – szerintem.

– Most mégis több olyan hangszerelési fordulat és egyéb változás lesz a lemezen, ami megkülönbözteti az eddigiektől. Dusán szövegei eleve garantálják, hogy arról a hangulatról fogunk szólni, amiben most élünk. Lehet, hogy ugyanazokról a dolgokról ma már másképp beszélünk, mint tíz éve.

– Tudsz rá példát mondani?

– Például a szerelem. Amióta világ a világ, volt, van, lesz szerelem, de mindig másképp él bennünk. Voltak periódusok a múltban, amikor sokkal nyugodtabban éltek az emberek, és persze abban a nyugodt légkörben másképp szóltak a szerelmes dalok, mint ebben a rohanó világban. De még azt sem tudom, hány szerelmes dal lesz a lemezen, még nem láttam Dusán szövegeit. A dalok nagy részét továbbra is Presser Pici írja, de az utóbbi időben szerepeltek vendégszerzők is, akik igazán már nem is vendégek, mert hozzám tartoznak. Ilyen például Gerendás Péter, akit a harmincéves jubileumi koncertek kapcsán ismerhetett meg a közönség. Egészen máshonnan jött Závodi Gábor, az utóbbi időben ő írja Demjén Rózsi dalait.

– Hogyan kezdtek hozzá a konkrét munkához?

– Általában a zenei alapokkal kezdjük a felvételeket, és amikor a hangszerelésből már kiderül, hogy milyen miliő veszi körül a dalokat, akkor adjuk oda Dusánnak. Meg lehetne írni a szövegeket abban a fázisban is, amikor a szerző egy szál gitárral vagy egy zongorával eldúdolja neki. Talán ez lenne az ideális, de gyakorlatilag még soha nem fordult elő. Dusán a tényleges megszólaláshoz ír szövegeket. Ez jár a legtöbb munkával, de a legharmonikusabb eredmény is így születik meg.

Bánfalvy Ágnes

Nyomtatóbarát változat