Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Képes Európa
1998. április 29. szerda

Zoránt nem felejtették el

Több mint három évtizede van a pályán, s ezalatt milliók nőttek fel a dalain. Idén Arany Zsiráf-díjat kapott az életművéért. Május másodikán megtartja negyedik önálló Budapest Sportcsarnok-beli koncertjét. Előtte és utána vidéken turnézik; a rengeteg fellépés miatt kevesebb ideje jut az olvasásra. Lányával, Szandrával is kevesebbet tud foglalkozni, mint általában. Pedig különösen bensőséges kapcsolat fűzi a tizennégy éves kislányhoz, akit felesége korai halála óta egyedül nevel.

– Látom, a dolgozószobájában számítógép uralja a terepet.

– Jó pár éve használom s ma már biztos vagyok benne, hogy számítógép nélkül sokkal nehezebb lenne az életem. Műegyetemista tanulmányaim talán a segítségemre voltak abban, hogy megbarátkoztam a géppel. Az elektronikával való kapcsolatomnak a háztartásban is jó hasznát veszem.

– Ez azt jelenti, hogy például a videót is be tudja programozni?

– Persze. Miért csodálkozik? A nők szokták csinálni? Ja, ezt nem tudtam... Elképzelhető, ha egy férfinak kiesik a látóköréből a téma, akkor nem lehet rávenni, hogy megpróbálja. De az én életembe természetesen jöttek ezek a dolgok. A számítógép is.

– Miért találta ki, hogy az interneten követni lehessen egyik dalának alakulását születésétől a végleges változatig?

– Sokszor sokan kérdezték, hogyan születnek a dalok, mi történik velük a stúdióban, hogyan alakul a hangszerelés, milyen sorrendben vesszük föl a hangszereket? Tavaly augusztusban kezdtük az 1997 című lemezem felvételét, és gondoltam, itt az alkalom, hogy közhírré tegyem, hogyan alakul egy szám élete. Az „embrionális" állapotban lévő dalt föltettem az internetre, s ettől a fázistól kezdve egészen az utolsó, stúdióbeli rájátszásokig követhető volt az alakulása.

– Sokan voltak kíváncsiak a folyamatra?

– Megdöbbentően sokan. Legtöbbjük persze Magyarországról kísérte figyelemmel a dal alakulását, ám Malajziától Kanadáig rengetegen érdeklődtek.

– Ön is száguldozik időnként az interneten, csak úgy szórakozásból, kíváncsiságból?

– Nem, mert nincs rá időm. Az igazat megvallva, időpocsékolásnak tartanám, mert szinte állandóan időzavarban vagyok, főleg a próbák és a turné idején. A turnét majd lazább időszak követi, amikor nem csörög állandóan a telefon, amikor egy kis levegőhöz juthatok. De hosszú távon ez a laza periódus sem lenne jó.

– Volt már része ilyenben?

– Olyan még nem fordult elő, hogy sokáig ne hívjanak fellépni. Szerencsére ideiglenesen sem felejtettek el. A színpad egyébként rövidebb kihagyás után is rettenetesen hiányzik még akkor is, ha biztosan tudom, mikor lépek fel legközelebb. Olyan ez mint a labdajátékosok labdaéhsége.

– A május BS-koncert „bemelegítése" a mostani turné?

– Igen, nagy berendezéssel, hét zenésszel és két vokalista lánnyal járjuk az országot. A BS után, májusban indul még egy turné, amelynek keretében csökkentett létszámú zenekarral elmegyünk néhány helyre, ahol a nagy műsort nem tudták volna fogadni.

– Egyszer láttam olyan fellépésen, ahol a zene magnóról szólt, csak a gitár és az ének volt élő. Úgy tűnt, nem érezte igazán jól magát a technika miatt.

– Ezek kényszerhelyzetek, amikor arra sincs lehetőség, hogy néhány zenészt és nagyobb berendezést vigyek a helyszínre. Az utóbbi években szinte egyáltalán nem volt efféle előadásom, pedig ennek is van előnye: eljuthat a zeném olyan kis helyekre, piciny falvakba is, ahol nem nyílik arra lehetőség, hogy zenekarral lépjek fel.

– Újabb dalai mellett rendszeresen eljátssza régi, nagy slágereit. Nem szeretné néha kihagyni a repertoárból ezeket? Mi történne, ha kimaradna például az Apám hitte című dal?

– Kern Andrissal beszélgettünk arról, hogy azt a tréfáját, amelyben a kivehető ajtajú, NDK-turmixgép szerepel, mindig kérik, szinte követelik a nézők az önálló estjein, fellépésein. A közönség nem unja – neki talán már unalmas lehet ennyi idő után. De valamiféle felsőbbrendű gőg van abban, ha az előadó elzárkózik attól, hogy előadja azt, amit a közönség szeret. Nem mondhatja, hogy „ezt nem adom oda!", mert nagyfokú udvariatlanság lenne. Én már régen tudom, ezek a dalok nem olyanok, hogy bárhol, bármikor kihagyhatók lennének a műsorból. És nem is unjuk annyira, mert évente általában egy turné van, körülbelül húsz előadással, tehát nem kell az év minden napján eljátszanunk a dalokat.

– Mi vár önre a májusi turné után?

– Kitaláljuk a lányommal, hová menjünk nyaralni. Természetesen itthon is rengeteg feladat vár. A teendőim megtöltenek jó néhány listát. Saját magam és mások számra is dalokat kellene írnom, de az olvasásban is rengeteg a restanciám, ráadásul a lakásban is lenne mit csinálnom, és tovább már nem halogathatom ezeket a teendőket.

– Ki vigyáz a lányára a turné idején?

– Szegény eléggé megsínyli ezt az időszakot, hiszen alig látjuk egymást. A szüleimnél alszik, vagy idejön hozzánk valaki, aki vigyáz rá. Nem szívesen hagyom egyedül.

– Hat-hét évvel ezelőtt láttam egy fényképet kettejükről: látszott, hogy különlegesen mély a kapcsolatuk.

– Szandra azóta már tizennégy éves nagylány lett, és kezd nővé válni. Ettől függetlenül ugyanúgy féltem, mint amikor még kicsi volt. Igaz, a szüleim is ilyenek: a gyerekeik ma már középkorú férfiak, mégis féltenek bennünket, s nekik már csak gyerekek maradunk.

– Megpróbálja azért felnőttként kezelni Szandrát?

– Sokszor túlzottan, máskor pedig nem eléggé. Bizonyos elvárásaim túlzottak vele szemben, ám máskor ő szól: vegyem észre, hogy már nem gyerek! Kettős a játék, hiszen ő próbálkozik, hogy tágítsa a határokat, én pedig kicsit még nem engedném...

– És ha megjelennek körülötte a fiúk?

– Felkészültem a legrosszabbra! A tréfát félretéve az új lemezemen az Ő az című dalban Dusán nagyon szépen megfogalmazta ezt a problematikát lévén az ő lánya is hasonló korú, mint Szandra. Egykoron, fiatal zenészként eléggé viharos időszakokat éltem meg, és sajnos jól tudom, milyenek a fiúk... Az élet visszaüt: lány-gyerekre vágytam, és most féltem őt a fiúktól.

– Szandra kritikus önnel szemben?

– Nagyon. Megpróbálom megemészteni a kritikáit. Nem esik jól, ha azt mondja egyik dalomra, hogy nem tetszik neki, de elfogadom a véleményét. Szerencsére nem technorajongó, hanem inkább az igényes zenét, a Loksit, a Beatlest szereti. Az én zenémet magától kezdte el hallgatni, sosem mondtam neki, hogy na, kislányom, ezt hallgasd!

– Járnak társaságba?

– Szandra társasági lény, sok barátnője van, s néha egy-két barátnője nálunk alszik. Néha elviszem az én társaságomba, de ez egyre nehezebb, hiszen inkább a vele egykorúakkal érzi jól magát. Én sok emberrel tartok jó kapcsolatot; ezek – talán nem túlzás – életre szóló barátságok, amelyek nem visel meg néhány hónap szünet. Mindnyájunknak sok a munkája, ez nehezíti a találkozásokat, de hónapok, sőt évek múltán is ott tudjuk folytatni a beszélgetést, ahol annak idején abbahagytuk. A napi kapcsolat nekem kissé nehezen megy. Többféle társaságom van. Lányom hat évig járt a Rogers iskolába. A szülő gárdából jó páran barátokká váltunk, havonta egyszer összejövünk. Annak ellenére, hogy a gyerekek már gimnazisták. Gyerekkori barátságokat is őrzök, s a szakmából is többeket tudhatok barátomnak.

– Figyel arra, hogy a barátok jegyet kapjanak a nagy koncertjeire?

– Persze. Listát is vezetek róluk, nehogy valakit kifelejtsek. Már az idei BS-listát is beírtam a számítógépembe. Jegyzem a barátaim születésnapját is, névnapokat viszont nem ünnepelek. Elmondhatom, abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy néhány évvel ezelőtt a naptári reform időszakában felhívtak és megkérdezték, mikor van a születésnapom. Kiderült, addigra annyi gyermek kapta a Zorán utónevet, hogy szükségesnek tartották a Zorán névnap hazai naptárba való bevezetését, és ezt a születésnapomra tették. Azóta van névnapom – bár nem ünneplem...

– Játszunk el gondolatban azzal, hogy május másodikán kimegy a BS színpadára és telt ház ünnepli. Mit érez? Kirázza a hideg?

– A lányom szerint ez valóban „borzongatós" érzés lehet. Addig drukk van bennem, amíg felmegyek a lépcsőkön a színpadra. A lépcsőn még meg lehet állni pár másodpercre, de a színpadról már nem lehet visszafordulni. A kocka el van vetve. Ettől kezdve néhány percnek el kell telnie, amíg bemelegszik a buli.

– Soha nem félt, hogy nem fogynak el a jegyek?

– Dehogynem, minden alkalommal, hiszen nem mindegy, hogy megy ki az ember a színpadra: zsúfolt a terem, vagy még befért volna jó néhány néző... Önmagában merész vállalkozás, hogy az ember kiáll a sportcsarnok színpadára és feltételezni meri, több ezer néző figyelmét le tudja kötni több mint két órán keresztül. Ebben sokszor nem is merek belegondolni. Ennek a játszmának iszonyú a tétje. Egy négyszáz fős teremben szinte minden egyes nézővel kapcsolatba lehet lépni, mondhatnám, ott magunk között vagyunk. De a tízezres közönség már megfoghatatlan, kissé szimbolikus jelentőségű. Ott rengeteg ember érzése, érzelme keveredik, s valamiféle sugárzás árad felém

– Lehet akkor, ott fent privát gondolata?

– Például?

– Például, hogy fáradt, éhes, szomorú, vagy megfázott és tüsszenteni kellene.

– Régi törvény, hogy a színpadon elmúlik a nátha, az éhség, a bánat és minden más. A testiek hatnak a lelkiekre, ám a lelki tényezők is visszahatnak a testi dolgokra, s ilyenkor minden blokkolódik, ami normális körülmények között nincs gátlás alatt. Jó értelembe véve blokkolódik a magánemberi szféra.

– És ha szívéhez közel álló ember is jelen van a közönség soraiban?

– Mindig érzem, ha olyasvalaki van a térben, aki különösen fontos számomra. Ez rányomja a bélyegét a koncertre. És akkor minden jobb lesz: az ének, a zene, a hangulat.

– Van előérzete a koncerttel kapcsolatban?

– Az eddigi vidéki előadások során mindenütt telt ház volt, pótszékekkel, Megdöbbentem, hogy akadtak emberek, akik képesek voltak állójegyet venni a Zorán-koncertre. Szegedi rádiósok mesélték, hogy az egyik helyi lapban kétségbeesett hirdetés jelent meg, feladója tudatta, hogy bármilyen áron jegyet venne a koncertemre. Ez nagyon jó érzés. Talán mondhatom, hogy jók az előjelek, és ismét megtelik olyan emberekkel a Budapest Sportcsarnok, akik szeretik a zenémet és kíváncsiak rám.

Fejős Éva

Nyomtatóbarát változat