Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Magyar Ifjúság
1977

Zorán első szólóalbuma

Nyolc-kilenc évvel ezelőtt aligha volt elképzelhető, hogy az akkori Omega első számú zeneszerzője egyszer nagylemezt ír az akkori Metró vezetőjének. Ám az idő múlik, s ami egykor lehetetlennek tűnt, ma valóság: Zorán első szólóalbumának zenei vezetője és két dal kivételével a nóták egyik szerzője Presser Gábor.

Az első oldalt az Egészen egyszerű dal nyitja. Ebben Zoránnak a szép és a jó iránti vágya fogalmazódik meg, túlnyomórészt sablonos verssorokban. A zene sem nyújt sok újat, legfeljebb hangszerelése dicsérhető (ez különben az egész lemez erőssége); jól hat például Somló Tamás finom hegedűjátéka a „lukakban".

Másodikként a hasonló témájú és szöveganyagú Addig jó nekem című szerzemény következik. A zene itt már kitűnő, s hogy nem hangszerelték túl (csak egy zongora adja a hangszeres alapot), az nyilván Presser érdeme. Izgalmas zongorajátéka rendkívül hatásos.

Ezután jött az album legjobb felvétele, a reggae-stílusú Amikor elmentél tőlem. Hangszerelése mesteri, a fúvóskar szerepeltetése különösen feldobja. A szöveg sajnos itt is jobbára a közhelyek színvonalán marad. A dallam igen fülbemászó.

Somló írta a Név nélkül zenéjét. A vezető akkordmenete érdekes, a refrén viszont megelégszik két, egy-egy szekundnyi dallamhajlítással, s ez némiképp rontja a hatást. Ebben a nótában érvényesül legjobban a népes vokálegyüttes, közte a Kócbabák. A szöveg komolyabb hangvételű folytatása az előző száménak.

Tolcsvay László akkord-felbontásos gitárjátéka kíséri a Kiáltás című dalt. A szám egész hangulata a Simon és Garfunkel duó A bokszoló című dalát idézi fel, de ez nem jelenti azt, hogy a Kiáltás is olyan jó: dallama és szövege is semmitmondó.

A második oldalt a Nekem nem elég című nóta vezeti be. Szövege az ismert Váci Mihály-vers popos változata. A vokál a Szólj rám, ha hangosan énekelek refrénjének akkordmenetére énekel. A dallam egyhangúságán még a háromszori hangnemváltás sem segít.

Jó hangulatú, üde country-dal következik ezután, a Menj el. Az első versszakoknál még úgy tűnik, itt sem hallunk többet frázisoknál, ám később kiderül, az ironizáló szöveg messzebbre céloz: „Ha már nem bocsátasz meg, ha bántanak, Hogyha szeretnéd, hogy megbocsássanak, / Hogyha akarod azt, hogy hiányozz és visszavárjanak, / Menj el, menj el, menj el! (...) Hogyha megunták az összes arcodat, / Hogyha szeretnéd, hogy megbocsássanak, / Hogyha arra vágysz, hogy tárt karokkal visszavárjanak, / Menj el, menj el, menj el!"

Demjén Ferenc gyengén sikerült szerzeménye a jamaikai ihletésű Az aranykulcs. Szövege szimbólumra épül; nem enged következtetni túlzott versírói erényekre. A zene egyszerűen: unalmas.

Dzsesszes gitárfutamok indítják a lemez leghosszabb, Apám hitte című számát. Lírai dal. Az egyetlen igazán jó szöveg az albumon, felsorolása a Hanyas vagy?-ra emlékeztet.

Az Egészen egyszerű emberek rövid lélegzetű, fúvósokkal kísért szerzemény; talán érdemes lett volna hosszabban kibontani, mert így csak érdekes dallam fültanúi lehetünk.

Végül egy gitárszám hangzik el Babos Gyula és a főszereplő tolmácsolásában. Nem rossz kompozíció, de nem is tartogat különösebb értékeket.

Zorán énekhangjának lehetőségeit jól kihasználja lemezén, stílusa mit sem változott az évek során. S ő az első énekesünk, aki önmagát kísérve, olyasfajta muzsikát űz, mint egy rockzenekar. Külföldi példaként David Bowie-t vagy Elton Johnt említhetném.

Galla Miklós

Nyomtatóbarát változat