Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Magyar Ifjúság
1980. május 2. péntek

Fenegyerek, klasszikus

Meditáció egy koncertről

Az Országos Rendező Iroda ebben az évadban szinte „zsinórban" tartott önálló esteket az Erkel Színházban hazai könnyűzenénk legkiválóbb előadóival. E dícséretes sorozat egyik záró műsora volt a Zorán és barátai fedőnevű sanzonest.

Szó sem volt persze semmiféle „barátságos„ együttzenélésről. Pontosan ugyanaz történt, mint más, üzleti-szerkesztési alapon összeállított műsorban: meghallgattuk (előzenekarként) a Saturnus együttes igen színvonalas dzsesszbemutatóját; majd szünet után jött Zorán és kísérő együttese (a Főnix); ezenkívül megmutatta magát néhány jó nevű popsztár is. Utóbbiakat más műsorokban vendégként szokták feltüntetni (az angol szórakoztató iparan „guest star” a nevük). E vendégek közül Babos Gyula a Saturnusban már megtette a magáét, Solti János, Somló Tamás és Demjén Ferenc kevés hajlandóságot mutatott a muzsikálásra, Karácsony János is csak elvétve nyúlt gitárhoz. (Minek is? Dolgozott helyettük is a Főnix.) Dandó Péter becsületesen végigdolgozta az estét, Presser Gábor pedig tanáros biztonsággal irányította az összmunkát: néha egy-egy leütött zongorahanggal új izgalmakat hozott a muzsikába.

A főszereplő, Zorán, valóban „fő" volt – minőségi értelemben is. Szemlátomást megtalálta helyét új műfajában. A három nagylemeznyi zenei anyagból nyugodtan válogathatott: a jól szerkesztett műsor előadásnak is kellemes volt, nemcsak barátsági nagygyűlésnek.

Gide írja valahol: „A mai fenegyerekekből válnak a holnap klasszikusai". Érdemes eltűnődnünk a mondat igazságán.

1962-ben, egy rossz klubhelyiségben, fura, új zenét hallottam. Gitárokon és dobon adták elő, iszonyú hangosan, csillogó hangszerekkel. A szólógitárost úgy hívták: Sztevanovity Zorán.

Furcsa, hogy az akkoriban előadott, mai füllel meglehetősen álmatag Shadows-számok milyen szélsőséges reagálásokat váltottak ki. Üvöltés, sikítás, fujolás, botrány. Vitathatatlan, hogy a hatvanas évek elején a beatzenészek kultúránk fenegyerekei voltak.

Elég csak fellapoznunk az akkori újságokat. A beatzenéről ennyit tudunk meg, hogy fülsértően hangos kakofónia; a zenészek randalírozni szoktak (tudniillik egyszer kukákat rugdostak egy kisvárosban); a közönség erkölcsi mélyponton van (tudniillik a klubokban a lányok nem restellnek cigit és sört kérni a fiúktól). Beathitviták, farmer- és hajhosszháborúk zajlottak le. És néhány zenész, ügyesen-esetlenül lavírozva a csapkodó hullámok között kitartott a műfajnál.

Közben persze sok minden megváltozott. Kiteljesedett, majd unalomba fulladt a beatkorszak, stílusok vívták harcukat a közönség kegyeiért (és pénzéért), az egész műfaj előbb szalonképessé, majd szórakoztató iparivá változott.

A zenészek pedig egyre idősebbek lettek.

Akár akarták, akár nem, észre kellett venniük: jön mögöttük egy második, egy fiatalabb hullám, ami enyhén szólva gyanakvással vegyes elutasítással szemléli működésüket. A közönség korösszetétele nem változott – fiatalok ugyanis mindig annak.

Talán Zorán volt az elsők egyike, aki levonta a konzekvenciát: feloszlatta zenekarát, majd évekre eltűnt a szórakoztató ipar süllyesztőjében. Talán tudta, hogy elsősorban új arcra van szüksége.

Ezt Presser segítségével találta meg. Rájöttek, hogy egy korhoz kevésbé kötött műfaj, a sanzon is lehet korszerű, zenéje-szövege kiléphet az eddig kötelező apacs-Párizs álromantikájából. És Zorán – újra-kezdve önmagát – megpróbálkozott a modern sanzonnal. Pontosabban: annak egyik lehetséges útjával.

Alkat és műfaj: zene, szöveg és eladó egymásra találtak – sikerült. Persze belejátszott ebbe kissé a roskatag beatnimbusz is. De új műfajában Zorán annyit tudott adni közönségének, hogy rövid három nagylemez leforgása alatt – 33 fordulat/perc – könnyűzenénk egyik klasszikusává lett.

Miért írom mindezt?

Tisztázásul – azoknak, aki hajlamosak minden zenét egy skatulyába gyömöszölni, főleg, ha az erősítőkön szólal meg. Okulásul – azoknak, akik beatzenészként kezdték, és hajlamosak azt hinni, hogy az idő rájuk nem vonatkozik.

És legfőképpen: figyelmeztetésül azoknak, akik úgy gondolják, hogy a fiatalok mai zenéje koszos fenegyerekek kakofóniája. Mert biztos, hogy a mai fenegyerekek egy részéből néhány év múlva már csak a zene mard meg – de egészen biztos, hogy közöttük is akad néhány klasszikus-jelölt. Talán érdemes volna odafigyelni, a tehetségeseket segíteni, a közepeseket tanítani. Nem a mai sztárok helyére – azok mellé.

Sós Péter János

Nyomtatóbarát változat