Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Reform
1998. május 5. kedd

Az érzelmes beatzenész

Zorán zenéje, kissé rekedtes, sajátos hangja a nagyobb indulatot is visszafogja az emberben, s valahogyan – akaratlanul is – lefegyverez. Csendet, és meghittséget sugároz. S mégis azt sugallja, a kérdéseidet is kérdőjelezd meg.

Belbudai társasház kellemes nappalijában ülök vele szemben. Könyvek, növények. A szoba négy ablaka a teraszra és a kertre néz. Semmi jele művészi allűröknek, értelmiségi ember környezete.


– Annyit tudnak rólam az emberek, amennyit épp szükséges – kezdi a beszélgetést Sztevanovity Zorán, jelezvén, hogy tudatosan óvja a nyilvánosságtól magánéletét. – Van egy felnőtt fiam és egy tizennégy éves lányom. Tavaly meghalt a feleségem. Tizennégy éve lakjuk ezt a kellemes kis otthont. Nyáron szeretek kiülni a teraszra. A kertet kevésbé használjuk, mert az közös a szomszédokkal.

– Hogyan boldogul egy magányos férfiember a gyerekneveléssel és a háztartással?

– Nehezen tudom elfogadni a segítséget, bár sokan felajánlották a baráti körömből. Szerencsére élnek a szüleim, és rájuk mindig számíthatok. Szandra lányom sok teendőt ad nekem is. A mai világban nem lehet nyugodt a szülő, nem engedem egyedül sehová. Sosem tudja az ember, nem gondolja-e rólunk valaki azt, hogy pazar villában, luxuskörülmények között élünk.

– Érték már atrocitások?

– Őt nem. Mint ahogyan engem sem, bár ismeretségemből adódóan két-három nőszemély valamiféle érzelmi túlfűtöttségből, vallási őrületből követ, ír, telefonál. De hát ők betegek. Tudom, ki a pszichiáterük.

– Hátat fordított a polgári élet reményének, s a bizonytalan művészsorsot választotta. Érezte akkor, hogy sztár lesz?

– Egy pillanatig sem gondoltam, hogy ‘98-ban, az ezredforduló előtt még koncertezek. Bár a munkám nem csak a pódiumon zajlik, egyre több a csöndes, alkotói időszakom, s ez, ugye, nem korfüggő. De rajtam kívül ismer még a világ számos javakorabeli művészt, aki sikeres a színpadon.

– Mi a titka a több évtizedes töretlen karriernek?

– Őrülök, hogy megtartott szeretetében a közönség, nem fordított hátat. Nem igazolódtak be azon félelmek, hogy a technozene térhódítása után nem lesz igény az ilyen zenére. A mi számainkban a szöveg mellett nagyon fontos a zene, ezt hangsúlyozandó írjuk a plakátra a zenészek nevét.

– A Metró együttes felbomlása után szólóénekesként érte el nagy sikereit.

– Jó társaim voltak; Presser Gábor zenéje és Dusán dalszövegei együtt éltek.

– Ki menedzseli?

– Én szervezem a koncertjeimet, nem viselném el, ha valaki elrontaná. Szeretem kézben tartani a dolgokat. Ez persze rengeteg energiába kerül, ilyenkor szinte le nem teszem a telefont. De ha a szponzorok – az Aral, a Westel a Volkswagen – nem segítenének, nem tudnánk vidéken turnézni. Sokba kerül egy-egy produkció színpadra állítása. Támogatóim nélkül nem tudnánk tartani az alacsony jegyárakat. A koncert előtt 18 vidéki városban turnéztam. Hetekkel korábban elkeltek a jegyek, sportcsarnoknyi ember látta a koncerteket. Ez az időszak csúcsterhelést jelent számomra. Ilyenkor esténként a könyv kiesik a kezemből. Máskor lazábban, ráérősebben élek, barkácsolok. Ezeket a bútorokat, polcokat is én készítettem.

– Miért titkolja, kik a koncert vendégművészei?

– Ennek van praktikus oka is, mert esetleg valaki lemondja a fellépéstét, másrészt szeretem tudni, hogy önmagamért eljön-e a közönség.

– Az ember azt gondolná, ilyenkor elvonul egy vidéki kastélyba, s ott készül. Ehelyett az első telefonra elértem Pesten.

– Semmi extra dolgot nem művelek, nem zárom magamra az ajtót, nem húzom ki a telefont. Nincsenek trükkjeim, jól begyakoroltuk a műsort. Egy szemvillanásból is értjük egymást.

– Soha nem bukott meg, mindvégig a csúcson maradt.

– Magyarországon valamiért nem lehet nagyot bukni. Ennek ellenére tudom, hogy voltam rossz is. Szomorúan mentem le a színpadról, mások pedig értetlenül kérdezték, miért nem ugrálok örömömben. Ám az igazsághoz tartozik, hogy úgymond csúfos kudarc nem érhet, mert a bebiztosítások tömkelegével készülünk fel. Mindig azzal a vággyal lépek a közönség elé, hogy most még jobb legyen a produkció, mint az előző.

– Miközben kezében a gitár és énekel, látja a közönséget, külön is észrevesz egy-egy arcot?

– Divatos mostanában arról beszélni, hogy a színpadon lévő érzi a feléje áradó energiát, ám én ezt nem misztifikálnám. Nem tagadom, van jó és passzív közönség. Van olyan, aki beül és vár, hogy tessék engem szórakoztatni. Ilyenkor megfeszülhet az ember, hogy a kegyeibe férkőzzön. Főként az ingyenes előadásokon fordul elő. Gyarló az ember, ha valamiért nem fizet, azt nem értékeli. Ebből a szempontból jó a jegyár, mert szelektál. Azok mennek a koncertre, akik szeretik, amit csinálok. Az ilyen közönség nyitott, elfogadó. Mégsem merném állítani, hogy egy-egy arckifejezésből meg tudnám állapítani, most találkozott a gondolatunk. Ilyenkor inkább a szeretett érzem.

– Soha nem bánta meg, hogy nem fejezte be az egyetemet, nincs hagyományos foglalkozása? Legendásan jó a szüleivel a viszonya, de milyen volt akkor, amikor nem ment be többé az előadóterembe?

– A szüleimet nem érte drámai meglepetésként az egyetemmel való szakítás. Dusán és én, egyre kevesebbszer jártunk be az előadásokra, s szaporodtak az utóvizsgáink. Akkor mindketten abbahagytuk. Hálás vagyok a szüleimnek, hogy bíztak bennünk, sőt, a maguk módján támogattak. Nem lehetett könnyű. Sajnálom, hogy nem szereztem meg a diplomámat. Ha én akkor végzek a Műegyetemen, a számítógépekhez értettem volna. Ma is közel áll hozzám az elektronika. Már csak azért is, mert nem árt, ha ismerem a felszereléseket. Internetezem is. Van egy saját honlapom, ahol elérhetők a dalaim. Sok üzenet érkezik a világból. Jó néven veszik az emberek, hogy hozzájuthatnak a dalokhoz. A tavalyi lemezem készítésekor hazajövet a stúdióból felvittem az alkotás különböző fázisait a gépre, azt a folyamatot, ahogyan születik a dal. Letölthető volt, és meghallgatható.

– Megtartotta az első gitárt?

– Sajnos eladtam, mert csak az árából tudtam a következőt megvásárolni. Ez jó sokáig így ment. Ma egy vagyont érne.



Évek, díjak események

1961-ben megalakult a Metró együttes. Két év múlva I. díj az MTV-ben. 1966-ban 100 ezer példányban fogy el a Mi fáj? című lemez. 1997-ben Ezüst gitár-díjat kap. Megjelenik a Metro 1, majd az első magyar koncertalbum. 1972-ben feloszlik az együttes. Öt év múlva jelenik meg Zorán első szólóalbuma, az Év nagylemeze, az Év énekese lesz. 1982-ig három nagylemeze lát napvilágot. Liszt Ferenc-díjat kap. Majd sorra jön az Édes évek (válogatás), a Szép holnap (az év kiemelkedő előadója), Az élet dolgai. Az év dala lesz A szerelemnek múlnia kell. Húsz évvel a Metró együttes feloszlása után koncert a Sportcsarnokban, majd Zorán ismét az Év énekese. Koncertek, CD az elmúlt 30 év címmel, Arany zsiráf-díj, és az Év legjobb albuma elismerés. 1994-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje kitüntetést kapja, s még ugyanebben az évben az ARD német televízió Arany Európa-életműdíjjal jutalmazza. Megjelenik a Kell ott fenn egy ország, s egy évre rá a Majd egyszer CD. Zorán-koncertek, országos turné, ‘97-ben újabb nagylemez, amely azóta aranylemez lett. 1998-ban ismét országos turnéja volt.

Bús Éva

Nyomtatóbarát változat