Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Törökszentmiklós és vidéke
1992. május

„Csak olyan dalt énekelek, amivel azonosulni tudok"

A közönségnek még híre-hamva sem volt április 24-én a művelődési központ pódiumtermének környékén, amikor Zorán már megérkezett. Segítőjével kipróbálta a mikrofont, a hangfalakat, kiállították a berendezést, ő maga játszott néhány akkordot a gitáron, s mikor biztos volt benne, hogy minden rendben van, csak akkor ült le a megbeszélt villáminterjúra. Előadás közben ugyanolyan precíz volt, látszott, semmit nem bíz a véletlenre, itt mindennek úgy kell történnie, ahogy ő eltervezte. A közönség ütemes tapsakor néha elmosolyodott, a gyengécske közös énekléskor enyhe iróniát is megeresztett, a végére talán kicsit oldódott is. De mindvégig ízig-vérig profi maradt, aki tökéleteset akart nyújtani, s aki tudta, ehhez a kezében kell tartania a dolgokat.

– Mindig ilyen visszafogott vagy a színpadon? Csak ott vagy ilyen, vagy általában az életben is?

– Általában csak a színpadon, de ott többnyire igen. Ami ott látszik az csak az egyik részem. Nem válik el semmilyen szempontból a magánéletemtől, a színpadon kívüli életemtől, de nem az a teljes énem. Ezt nagyon fontosnak tartom megfogalmazni, mert az ember egész lényét nem viheti ki a deszkákra. Azt csak a született exhibicionisták teszik, akik a színpadot összetévesztik a magánéletükkel, és ott feltárnak minden kis részletüket, mintha nem is százak előtt lennének, hanem otthon a szobában. Ezt nem lehet. Amit a nézők előadás közben belőlem látnak, annyi, amennyit ott, akkor és nekik látniuk kell.

– Mindenki előtt ismert, hogy a dalaid közös munka produktumai. Bennük van Presser, Dusán, Karácsony, Bródy és még lehetne sorolni a neveket. Kinek milyen szerep jut ebben a munkában, hogyan születnek ezek a dalok?

– Erre igazán nem lehet válaszolni. Ez olyan csapatmunka, amelyben a résztvevőket nem lehet különválasztani. Egy nóta sem születik kristálytisztán úgy, hogy valaki megírja a zenéjét, valaki a szövegét, valaki pedig elénekli. Persze alapvetően ez a sorrend, de hogy kié az ötlet, az változó, és ez egy olyan folyamat, amelyben mindnyájan elejétől végig, az első kottafej leírásától a lemezre kerülésig benne vagyunk, s az utolsó pillanatig lehetségesek változtatások.

– Apropó csapatmunka. Elég gyakran találkozni azzal a megfogalmazással, hogy ebben a csapatmunkában Pressernek döntő szerepe van, mint ahogy a mostani Zorán megteremtésében is. Legutóbb egy újságíró úgy fogalmazott, hogy Presser a magyar rockzene Róbert bácsija, aki kilátástalan helyzetben lévő énekeseket karolt fel. Az e körbe tartozók közé sorolt be téged is. Kíváncsi vagyok, mi erről a véleményed?

– Ez ahhoz a valaki által kitalált mítoszhoz kapcsolódik, hogy én a Metró után évekre eltűntem, és akkor jött egy Presser Gábor, aki azt mondta, hogy majd ő kiemel a süllyesztőből, ír nekem egy lemezt, és csinál belőlem valakit. Ezt egy ember megálmodta, s azóta mindenki ezt fújja. Pedig nem igaz. 1972 és ‘76 között egy évig külföldön voltam, de egyébként többet léptem fel, mint előtte bármikor. Ugyanúgy tovább énekeltem, hiszen ez a szakmám, e nélkül éhen is haltam volna. Akkor futott a TV-ben a Pulzus, az Egymillió fontos hangjegy, s ezekben én rendszeresen felléptem. Csak utána kell nézni. A másik dolog az, hogy Presser Gábornak eszébe nem jutott volna bárkinek is lemezt írni, aki nincs a placcon. Ő egy igazi profi, aki tudja, hogy mit miből lehet csinálni, de azt is, hogy semmiből csak semmit lehet. Szeretném ezt egyszer már tisztázni, mert teljesen tévesen ivódott a dolog az emberekbe. Erről már Gáborral többször beszéltünk, s az általad említett Róbert bácsis dolgot sem ő mondta, hanem az újságíró. Miért furcsa az, hogy egy zeneszerző és egy énekes szerencsésen – de nem véletlenül – egymásra talál? Minden énekesnek ír valaki számokat. Miért éppen csak nekem ne írnának?

– Térjünk vissza kicsit a dalokhoz, pontosabban szövegekhez. Mennyire vannak ezekben benne a gondolataid, érzéseid?

– Le kell szögeznem, hogy Dusán találja ki a szövegeket. Habár előfordul, hogy én mondom meg, miről szóljon a dal. De a kész anyaggal mindig ő áll elő. Viszont ő nagyon jól ismer engem, tudja, miről mi a véleményem, miről hogy érzek, és nyilván azokkal ellentétes dolgokat nem ír. Ő rám írja ezeket a szövegeket, én tehát hál’istennek csak olyat énekelek, amivel magam is azonosulni tudok. No meg, ami az egyéniségemnek megfelel.

– Jó, hogy ez szóba került. Engem mindig érdekelt, vajon mekkora szerepe van a fennmaradásban az egyéniségnek. Abban, hogy tíz, húsz év múlva is szeressenek valakit. Az utóbb időben mintha nagyon sok fiatal előadó tűnne fel üstökösként, de tűnik el ugyanolyan gyorsan is. A tartalommal, a mondanivalóval lehet a baj?

– Biztos, hogy az egyéniségnek fontos szerepe van. Kisugárzás nélkül nem lehet hosszú ideig színpadon maradni, mert az ember unalmasabbá válik. Megpróbálkozhat valami újjal, de többnyire az már csak valamiféle művi beavatkozás. A fiatalokon pedig nem kell csodálkozni. Az ő életérzésüket, stílusukat nem lehet összehasonlítani a mi érettebb felfogásunkkal, „bölcsességünkkel". Mi is voltunk fiatalok, mi sem énekeltünk világmegváltó dolgokról. Csak mi talán szerencsésebbek voltunk. A hatvanas években a mi egyszerű szövegünk, magatartásunk, nyíltságunk forradalmian új volt. A világháború után tíz évvel nyugaton kezdtek kialakulni a jóléti társadalmak, nálunk pedig jött a diktatúra utáni fellélegzés. Kezdték az emberek azt érezni, hogy lehet örülni az életnek. Világszerte óriási pezsgés indult meg, teljesen új irányvonalak jelentek meg a kultúrában, különösen a zenében. Könnyű volt újat adni, úttörőnek lenni. Nem mi voltunk a nagyok, hanem a kor, a szituáció.

Pásztor

Nyomtatóbarát változat