Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Pesti Műsor
1980

Zorán csillagos négyese

Éjfekete szmoking, vakítóan fehér ing, csokornyakkendő, deréksál, később fehér selyeming – Zorán az ünnephez illő öltözékben köszöntötte maga és barátai zenében a megjelenteket. Ünnepnek számít az Erkel Színház falai között minden hangverseny, annak számított Zorán dupla koncertje is: nemcsak a méretek és dimenziók tágabbak a szokottnál, de itt házigazdának, főszereplőnek lenni irigylésre, felismerésre méltó lecke. Az énekes-gitáros e vizsgán is megfelelt és ha nem is csillagos ötöst, de csillagos négyest szerzett.

Zorán fő varázsa dalainak magvasságán és zenei értékein-talentumain túl egyszerűségében, közvetlenségében, közvetíteni tudásában rejlik. Nemcsak bizalmaskodásra sohasem hajló barátságát szeretjük, hanem a dal tisztaságának képviseletét – atmoszférájához elég egy gitár, egy szék, egy mikrofon. Erényeiről már többször is meggyőződhettünk, legutóbb a Kertészeti Egyetemen Klubjában. Az Erkel Színházban azonban mintha nem sikerült volna ledöntenie a képzeletbeli falat, amely elválasztja a nézőt és az előadót – rések támadtak ugyan, de nem nyílt ki a színpad. talán a televíziós forgatás miatt a nézőteret megvilágító hideg-fehér reflektorok zavarták Zoránt, vagy az auditórium nagysága – időnként a meghittség korrekt, de a kivételességet, az ünnepet nélkülöző bemutatóvá szürkült. Pedig az elhangzó dalok, az értő szerkesztés révén valóban az elmúlt három év legjavát reprezentálták, hiszen három nagylemez legnépszerűbb, legsokatmondóbb, legcsendesebb tételei hangzottak fel. Közülük legjobban a balladák tetszettek – ekkor éreztük Zorán átélését, odafigyelését igaznak. (Vasárnap délután, Üzenet, Az én városom, Egészen egyszerű dal, Apám hitte), míg az Adj erőt és a Romantika megszólaltatása modorosra sikeredett, a Nekem nem elég és a Mi kéne még esetlegesnek tetszett. Minderről az egyébként megbízható, de ezen az estén háttérben maradó Főnix is tehetett. A levegő akkor forrósodott fel másodszor igazán, amikor Presser Gábor, Karácsony János, majd Somló Tamás és Solti János is színre lépett – az LGT ugyan csak az együtt zenélésben vett részt, mégis alapvetően változtatta meg a hangulatot. (A Mit nekem-ben például Presser Gábor újra bebizonyította zseniális tudását a hangversenyzongorán.) Majd Zorán meglepő virtuozitását élvezhettük a Malaguená-ban – e kompozíció technikai és érzelmi felkészültséget igénylő, hibátlan eljátszása talán a legnehezebb feladat a gitárosok számára. Sikert aratott a meghökkentően igaz szövegű Így is jó és a váratlanul Demjén Ferenccel kiegészült finálénak számító Apám hitte. Hallhattuk Zoránt zongorázni egy laposra sikerült Cat Stevens-szám előadásában, valamint a támadásként bemutatott, az 1978-as szolidaritási fesztiválon is eljátszott érdekes, de nem izgalmas saját szerzemény megszólaltatásában. A vastaps és a nagy érdeklődés bizonyítja Zorán népszerűségét, de mi többre számítottunk.

A meghívott vendégek közül az első részben a Saturnus lépett színpadra, most megjelent első nagylemezük kompozíciót játszották. Ez azért fontos, mert máshogy játszották – hangsúlyosabban, energikusabban. A felvételekhez hasonlítva most Gritz Péter dobjátéka keltett kellemes meglepetést, Dankó Péter basszusgitározásából viszont csak foszlányokat hallhattunk. Szakcsi Lakatos Béla – különösen az In memoriam interpretálásában ismét egyediségét bizonyította be. A televízió a Saturnust is filmszalagra vette ezen az estén, vagyis a nappali világosságba öltözött nézőtér előtt nehéz látványos sikert aratni ilyen bensőséges zenével – Babos Gyula humoros összekötő ajánlása azért sokat segített.

Az Országos Rendező Iroda újabb Erkel Színház-i koncertje ha nem is nyújtott az idő szűrőjében fennmaradó élményt, de odafigyelést kívánt.

Bálint

Nyomtatóbarát változat