Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Video Hírek Sikerek (VHS)
1989. január

Csínján kell bánni a videóval!

Beszélgetés Sztevanovity Zoránnal

Valószínűleg a véletlen műve, ám amikor beállítottam Sztevanovity Zoránhoz, hogy a videóról, a videózásról kérdezzem, egészen halkra állítva, de ő beszélt a tévében. Igencsak tágra mereszthettem a szemem, mert meglepődésemen mosolyogva ezt mondta:

– Kölcsönkaptam egy képmagnót és most egy szalagra szedem össze a mindenfelé szétszórt felvételeimet.

Zoránnak három-négy éve van videója. Nem tartozik a legfrissebb nyugati filmekre vadászó cserekörök egyikébe sem, számára inkább a szakmai (merre tart a világ?) és a családi (hogyan cseperedi a gyerek?) dokumentáció eszköze a video, no meg természetesen az „időátültetésé" (nem kell otthon lenni, ha valami megnézendő megy a tévében). Fontos szerkezet ugyan a video és ma már nyilván hiányozna neki, ha nem volna, de mégsem olyan nélkülözhetetlen, mint a 60-as évek elején azok az ormótlan, orsós magnetofonok, amelyekkel az éter hullámai közül kihalászták a megtanulandó beatszámokat, illetve egy végtelenített szalag és egy házilag beépített pluszfej segítségével visszhanghatást értek el a színpadon.

Zorán az Egyesült Államokban élő ismerősei révén kapta az első nagyobb videoklipdózisokat. Immúnis ő sem maradhatott, de fenntartásai azért még akadnak:

– Az amerikai zenészek egy részének a körében elindult egy mozgalom: nem engedik „klipesíteni" magukat, mert úgy érzik, a klip olyan fokon avatkozik be az eredeti művészi elképzeléseikbe, hogy abból ők nem kérnek. Szélsőséges válasz ez arra a kérdésre, hogy jót tesz-e a klip a zenének vagy sem. Lehet vitatkozni azon, hogy egy kliprendezőnek mennyi joga van arra, hogy a saját ízlése, elképzelései szerint értelmezze azt a zenét, amit megkap. Ritkák az olyan szerencsés találkozások, mint az én utolsó lemezemről az Ahogy volt, úgy volt című szám, amelynek a szövegét Dusán írta és ő is rendezte a klipjét, így biztosra lehetett venni, hogy a film arról fog szólni, mint a dal. Visszatérve a nyugati klipekre: osztom azok véleményét, akik szerint csínján kell bánni a videóval. Nagyon ki kell találni azt a képi megoldást, ami erősíti a tartalmat és nem éppen eltereli róla a figyelmet. Márpedig a legtöbb nyugati klip, amit látni lehet, önmagában is megélne, nem igényli a dalszöveg megértését – persze, sok esetben egyáltalán nem is fontos a szöveg.

– A te dalaid azonban merőben mások.

– Igen, elé nehéz képre vinni ezt a s szövegcentrikus zenét. Fennáll a veszélye, hogy a rendező illusztratív módon közelítsen hozzá, a szövege szó szerinti megjelenítésére törekedjen, ami legalább olyan rossz, mint teljesen elrugaszkodni tőle. Olyan köztes megoldást kell találni, amely inkább a dal hangulatát adja vissza. De minden fenntartásom ellenére vannak pozitívumai is a videoklipnek: az egyik az a hatás, amit már ma érezhetően gyakorol a játékfilmkészítésre, a másik pedig, hogy mielőtt még megjelent volna, az egész rockműfajt pangás jellemezte, amiből mint új reklámhordozó eszköz, a klip rángatta ki.

– Nem lehet véletlen, hogy számos kliprendező a reklámszakmából érkezett, s hogy a tucatklipeket nézve olyan érzése támad az embernek, mintha a szép színes nyugati magazinok hirdetési oldalait lapozgatná: gyönyörű nők, egzotikus tájak,tengerpart, csillogó poharak törnek...

– Igen, de figyeld meg: előbb-utóbb ennek is meglesz az ellenhatása, sőt már meg is van. Gondolj csak a fekete-fehér klipekre. Nyilván azok kezdték el ezeket csinálni, akiknek elegük lett ezekből a színes kaleidoszkópokból.

– Emlékszem, néhány éve, amikor egyre több nyugati zenekar kezdett nálunk koncertezni, te elég határozottan fölléptél azért, hogy jobban meg kellene szűrni őket, mert ez a verseny nem tesz jót a magyar rockéletnek. Hasonlóan vélekedsz a videoklipről is?

– Hadd pontosítsak? Mi csak azok ellen a csaknem teljesen ismeretlen nevű nyugati zenekarok ellen ágáltunk, amelyek szinte ellepték az országot, és a sznobizmusra hajló közönséget megtévesztve komoly vásárlóerőt vontak el a hazai zenekaroktól. Ráadásul egy olyan időben, amikor a piac amúgy is beszűkülőben volt. Soha nem A Dire Straits-féle, nekünk, szakmabelieknek is élményt jelentő kiválóságok szereplése ellen berzenkedtük. Ami a videót illeti: amíg a Magyar Televízió nem kereskedelmi televízió és nincs igazán érdekelve a nézőszám nagyságában, addig bármiféle hazai termék, vagyis videoklip is megjelenhet a műsorokban, csak a szerkesztőkön múlik. De a múlt tavaszi MTV Plusz kísérleti kereskedelmi adássorozat is mutatja: előbb-utóbb itt is számítani fog, hogy csak a legjobb képi anyag kerüljön műsorba, s akkor bizony legalább annyira gondban leszünk ezen a téren is. Olyan kemény lesz a konkurencia, hogy csak a legerősebbek fognak tudni talpon maradni. Ez egyrészt nem baj, másrészt azonban óhatatlanul elsorvasztó hatással jár, márpedig egyáltalán nem biztos, hogy a legrosszabbak sorvadnak majd el: Ám a piacnak ezt a szelektáló hatását vállalni kell ahhoz, hogy komoly minőségi előrelépés következzen be. És szembe kell néznünk azzal is, hogy ha tovább sem jut vissza elegendő pénz ebbe a műfajba – mert kívülről elég sokan kerestek rajta –-, akkor a videózásban nem fogjuk tudni fölvenni a versenyt, mint ahogy ma sem tudjuk, sok egyéb területen sem.

– Azt hiszem, nemcsak a pénz hiányzik, hanem az agy is kevés.

– Az viszont biztató jel, hogy az utóbbi időkben már néhány egész jó reklámfilmet is látni. Persze, a szakmát meg lehet tanulni, de ez még kevés. Szív is kell hozzá: valami plusz. Amit lehet, hogy úgy hívnak: tehetség. Hadd utaljak Sándor Palira, aki évekkel ezelőtt nagyszerű dolgokat csinált ebben a műfajban, amit akkor még nem is neveztek klipnek. Sőt, már akkor egyre azt mondogatta nekünk, próbáljunk úgy írni, hogy hozzáképzeljük a képeket is. Ez ma már alapkövetelmény. Amelyik nagylemezről nem készül legalább két-három dalból klip, az gyakorlatilag behozhatatlan hátránnyal indul.

Nyomtatóbarát változat