Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

HÉT CSR.
1980. december

Zorán

Nézed az arcát: nyílt, komoly arc. Egy elcsépelt, agyonhasznált hasonlattal szólva olyan, mint a tiszta vízű kút: a mélyére láthatsz. S amit legelőször észreveszel benne, egyelőre meg sem mered fogalmazni, tévedéstől tartasz, mert annyira végtelennek látod azt a szeretetet, mely ott lobog az arc mélységeiben. Ez az ember nagyon szeretheti a világot, nagyon szeretheti az embereket – gondolod kissé még bizonytalanul, s hallgatnál, figyelnél tovább, de a szavak már nem engedelmeskednek akaratodnak, ajkadra tolulnak, követelőzve, szinte bántón. S még mielőtt felocsúdnál és átgondolnál bármit, kibuggyan belőled a kérdés:

– Gyűlöltél már valaha valakit? – s a következő pillanatban már arra gondolsz, hogy talán ostobaságot kérdeztél, és magadban máris mentegetőzöl: hiszen nem te akartad, a szavak akarták, a pillanat akarta, a pillanat vagy valami más, ami benned van, csak nem ismered. A komoly, nyílt arc azonban nem tükröz meglepetést. Zorán mintha várta volna ezt a kérdést:

– Gyűlöltem, persze, de elég gyorsan felejtek; néha azt mondom magamban, hogy sajnos, de nem vagyok haragtartó típus. Annál intenzívebbek viszont az az érzéseim. Gyűlöltem persze, de inkább szeretetcentrikus vagyok...

Így mondja: „szeretetcentrikus". Nem éppen magyar szó, de miért is akadnál fönn rajta, mikor tudod, hogy Zorán sem magyar, gyökerei valahová a szerb-horvát múltba nyúlnak. Ám ne bölcselkedj tovább, ne tedd próbára az olvasó türelmét, térj a tárgyra! Interjút akarsz, tehát nem hallgatnod-nézelődnöd, hanem kérdezned kell.

– Kezdjük hát a „gyökerekkel„: Belgrádban születtél, hétéves korod óta azonban Magyarországon élsz. Mit jelent számodra a „szülőföld” fogalma?

– Az egész családunk jugoszláv, s fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem nemzetiségiek vagyunk, hanem a közelmúlt (s ezen a közelmúlton az utóbbi ötven esztendőt értem) történelmi viharai sodortak bennünket Magyarországra. A szülőföld, az a bizonyos mag, számomra még mindig Jugoszlávia, ahová elég gyakran látogatok. Érzelmileg viszont már inkább Magyarországhoz kötődöm: a barátaim, a szerelmem, minden ideköt.

– S természetesen népszerű is Magyarországon lettél. Egyébként mit szólsz ehhez a népszerűséghez? Ahhoz, hogy a dalaidat minden korosztály egyaránt szereti?

– Ez a legnagyobb öröm számomra. Mert sohasem osztályozom a számaimat úgy, hogy ez most a fiataloknak, amaz meg az idősebbeknek szól. Ezt célzatosan nem lehet csinálni, nem lehet megszabni, hogy kinek szóljon a dal. Jó zenét kell csinálni, a szöveg meg arról szóljon, ami mindannyiunkat érdekel. Szóval nem szabad elprivatizálni a dolgokat. Ezeket a dalszövegeket még csak lefordítani sem lehet, annyira ránk, a mi környezetünkre vonatkoznak; ha valamelyiket lefordítanák mondjuk angolra, nem lenne értelme, csak akkor, ha nem a szavakat, hanem a szöveg szellemiségét fordítanák le – természetesen áttranszponálva a megfelelő környezetre.

– Lámpalázas vagy?

– Úgy nem, hogy ez a lámpaláz mondjuk lebénítana. Amikor valami nagyon nagy feladat áll előttem, össze tudom szedni magamat. (Ezt gyorsan „lekopogja").... és babonás is vagyok, igen.

– Mikorra várhatjuk a negyedik nagylemezedet?

– A lemez készül, de egyelőre még csak dallamfoszlányok, daltöredékek vannak belőle. Néha magam sem tudom, hogyan is lesz ebből lemez.

– S hogy az irodalom se maradjon ki ebből a beszélgetésből, elárulnád, mit olvasol?

– Éppen most olvastam el másodszor Szerb Antal Utas és holdvilág című könyvét, s azt hiszem, kevés az olyan ember, aki ezt olvasta és nem tetszett neki.

– Mi foglalkoztat a leggyakrabban?

– A vesszőparipám... vagyis az, amin rengeteget töprengek, az ifjúsági neveléssel kapcsolatos. Pontosabban az, hogy veszélyes pontja a mai ifjúsági nevelésnek az eszményképek hiánya. Manapság már sem a tanár, sem a szülő nem tud eszménykép lenni. Ennek szerintem az az egyik oka, hogy egy csomó ember (író, tudós) nem kapja meg a társadalomtól a neki kijáró elismerést. A mai fiatalok már nem is érzik szükségét annak, hogy valamiképpen „kiugorjanak„; s ez aztán meg is látszik mindenen, a sporttól kezdve egészen a tudományig. Ez a folyamat már az iskolában kezdődik azal, hogy a jó tanulókat kiröhögik, megverik. Sokáig abban reménykedtem, hogy a tudományos-technikai haladás majd „megtermi” a maga eszményképeit, például a tudósok, az űrhajósok stb. személyében, de hát eddig még nemigen tapasztalhattunk ilyesmit...

– Egyébként elégedett vagy?

– Nagy átlagban igen; a részletekben nem mindig. Ahhoz, hogy egyáltalán elégedett legyen az ember, kell, hogy előtte elégedetlen legyen, mert csak úgy érheti el az elégedettséget...

– Szoktál álmodozni?

– Azt hiszem, igen.

– Miről?

– Mindenféle hülyeségről. Sokszor tudom, hogy megvalósíthatatlan az elgondolásom, mégsem ejtem el a gondolatot; de hát az álmodozás éppen ezért álmodozás. Ha megvalósítható, akkor már nem álmodozás, hanem tervezés.

– Miben látod az élet értelmét?

– Abban, hogy célja legyen, hogy legyen miért élni: akármiért. Például egy másik emberért, egy hivatásért, egy eszméért. Szóval az kell, hogy legyen valami az ember előtt, ne csak vegetáljon.

– Hiszel az emberiség haladásában? Abban, hogy jobb lesz az ember?

– Látva a világpolitikai eseményeket, sokszor elfog a kétségbeesés. Szinte napról napra azt látjuk, hogy az ember sohasem tanul, még a saját bőrén sem. De hinni mégiscsak kell, mert ha nem hiszünk, már fel is adtuk a harcot.

– Tehát valóban hiszel a fegyver halálában?

– Hinni kell abban, hogy az ember azért jó. Szkeptikus vagyok, de nincs más megoldás, mint hinni...

– Számtalan újságírónak nyilatkoztál már, sok mindent elmondtál magadról. Mi az, amit még senki se kérdezett tőled, de szeretnéd elmondani?

– A kérdéstől függetlenül mindig elmondok mindent, amit szeretnék. Nehezen tudok megmaradni a „szűkebb" kérdésnél. Ez talán úgy is fölfogható, mint bizonyos fajta önvédelem, hiszen – tisztelet a kivételnek – sok a rossz riporter. S ezzel nem szeretném megbántani az úsjágírókat. Különben elárulhatom, hogy a szüleim is újságírók...

Kirajzolódik-e vajon ebből a rövid beszélgetésből Zorán Sztevanovity portréja? Az emberé, akit mindannyiunk problémái izgatnak, aki azt vallja, hogy nem szabad „elprivatizálni a dolgokat„, még akkor sem, ha ezt a dolgot „könnyű” zenének nevezik? Szeretném hinni, hogy igen – ha csak vázlatosan is –, kirajzolódik. Ha mégsem, hát az nem Zorán hibája, hanem az újságíróé, s bocsátassék meg neki.

Varga Erzsébet

Nyomtatóbarát változat