Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Ifjúsági Magazin
1980

Kilométerkövek

Mi lehet a népszerűség fokmérője? Az eladott hanglemezek példányszáma? Az előadóművészről készült tévéfelvételek fogadtatása? A kritikák? Címlapfotók? Színes képriportok? Is, is. De egy valami biztosan: azok a fényképek, amelyeket Budapest és Bratislava között a kézbesítők közül valaki „megtartott" magának, így aztán a postafiókba nem kerülhetett más, csak egy üres kartonboríték. Bevallom, dühös vagyok. Ám az örömöm se kicsi. Boldogít, hogy Zorán ennyire népszerű.

Magabiztos, határozott egyéniség. Szavaiból, magatartásából közvetlenség, egyszerűség árad.


– Arra a változásra, melyet az első nagylemezem hozott, igazán nem számítottam. Csend volt körülöttem, s nem gondoltam arra, hogy egyik napról a másikra ismét rólam beszélnek majd az emberek. A zenélés mellett aztán arra is jutott időm, hogy fontolóra vegyem a jövőmet, mert akkor már sejtettem, hogy az érzelmi és zenei mondanivaló észrevétlenül felgyülemlett bennem.

– Három év – három nagylemez. Most már pontosan tudom, miben hisz, és miben nem, tudom, hogy szereti azt, ami egyszerűen szép, érzi a kimondott szavak súlyát, most már nincsenek eltitkolt gondolataink, nincsenek elhallgatott hibáink – ismerjük egymást.

– Nem egyformák a lemezek. Nincs ismétlés, csupán a lényegi vonások azonosak. Mert végül is minden dal rólam szól: gondolataimról, benyomásaimról, érzelmeimről. Arról, amiről szólni akarok. A harmadik nagylemez pályafutásom harmadik kilométerköve. Azért is tartom fontosnak, mert a következőnek újabb határkőnek kell lennie. Persze az is az én alkatomra lesz szabva.

– Legutóbbi lemezén a társadalom, a közélet gondolatisága kapott főszerepet. Erre utal a borító is. Igaz, áttételesen.

– A dalok kimondatlanul is Budapestről szólnak, hiszen azok a jegyek, amelyek egy családot vagy egy munkaközösséget határoznak meg, a társadalmat – ennek keretében pedig a várost – is „körberajzolják".

– Második nagylemezének egyik legsikersebb dala a Romantika. A következőn nincsen hasonló. Pedig slágerlistavezető lehetett volna az is.

– Nem véletlenül kerültük a komponálás idején a romantikus dalokat. A harmadik lemezhez olyan céllal fogtunk hozzá, hogy zeneileg is, tartalmilag is a lehető legegységesebb legyen. S a dolgok összhangja olyan képett adott, amelyből egy ábrándos dal azt hiszem, eléggé kilógott volna.

– Ha már itt tartunk, romantikus alkatnak tartja magát?

– Lehet, a környezetemben megmosolyognak érte, én mégis nyíltan vallom a romantikát. Ellentétben azzal a gyorsan elterjedt nézettel, hogy ezt titkolni kell. És most, amikor a technika uralja az életünket, ebben az iszonyú rohanásban szükségét is érzem. Így sem tartom viszont kevésbé reaálisnak magam, mert szerintem a romantika nem más, mint az érzelmek állandó jelenléte. Az, hogy az embernek vágyai, elképzelései legyenek.

– A közelmúltban ismét osztatlan sikert aratott; nemtől, kortól, foglalkozástól függetlenül mindenki felső fokon beszélt Erkel színházbeli műsoráról, amelyet a tévé is közvetett. Azt hallottam, október második felében Szlovákiában vendégszerepel.

– Régi tervem válik valóra, amikor Gustav Brom zenekarával lépek színpadra. Gyerekkorom óta kedvelem őket, hízelgő hát, hogy egy műsorban szerepelünk.

G. Szabó László

Nyomtatóbarát változat