Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

2003. május

1997

Retrospektív recenzió 2003-ból

Magánéleti tragédiát popzenében komplex módon feldolgozni – bizony, erre kevesen vállalkoznak. Az ember mélységes veszteségét egyetlen gitárszóló, egyetlen sóhajtás is kifejezheti. Ki gyötörné hát magát azzal (vagy: ki kockáztatná meg?), hogy teljes dalokat, esetleg egy összefüggő albumot szenteljen az elfogadhatatlan halálnak? Zorán megtette.

Az 1997-es lemez kiadása valószínűleg elképzelhetetlen lett volna, ha két évvel korábban nem készül el a Majd egyszer... – új kiadónál, új energiákat koncentrálva. Az 1997 megalkotásában persze így is többet jelentett Presser, Dusán és a többi szerző és közreműködő támogatása, mint bármikor korábbban. A stúdióban történő hangszeres játéktól Zorán már előző lemezén is visszavonult, tartózkodása azonban most vált igazán kifejezővé. Énekével viszont annál nyújt többet nyújt: az albumnak különös szépséget kölcsönöz az alapvetően mély tónusú előadás árnyalatainak gazdagsága.

A gyász tartalmát egyértelműen közvetítő két-három dal (Csak játék, Szeretlek, Ahol jó volt) fontos alkotórésze ugyan a lemeznek, de hideg elemzéssel azt kell mondanunk, hogy a mélyebb művészi értéket azok a dalok képviselik, melyek a veszteséget kissé áttételesebben dolgozzák fel. Ezek közé tartozik a Hová megyünk,Táncolj, csak táncolj,Szállj fel újra – de a lemez dalai szinte kivétel nélkül felfűzhetők erre a szálra. Így válik ez a szerény címet viselő, tragikus előzményekből született album az egész Zorán-életmű egyik legemlékezetesebb, legértékesebb darabjává.

Porosz Péter

Nyomtatóbarát változat