Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

2003. november

Metro

Retrospektív recenzió 2003-ból

Mottó:

Majd szeretsz? Én most szeretlek,
most vagy itt, hát most ölelj meg,
a jövő sötét világ.
Késlekedsz még? Jöjj csak szépen,
most csókolj meg Százszorszépem,
gyorsan száll az ifjúság.



(W. Shakespeare)


A Metro a szó legszorosabb értelmében legendás zenekara volt a hatvanas éveknek. A Sztevanovity testvérek, Frenreisz Károly, Schöck Ottó, Brunner Győző és barátaik riválisaikat évekkel megelőzve jutottak be az élő mítoszok csarnokába, és talán maguk sem vették észre, amikor ennek a képzeletbeli fényes csarnoknak a kapuja felnyithatatlanul rázárult beategyüttesükre.

A Metro nevét az Illés és Omega zenekarokéval egy lélegzetre szokás kimondani, és bizonyos értelemben jogos a párhuzam. Mindhárom együttes a hatvanas évek alulról építkező (mai szóval: „underground”) klubkultúrájából emelkedett fel a számos elismerést learató, a kulturális establishment által is befogadott fiatal kortárs művészek társaságába. Igaz ez még akkor is, ha műfajuk társadalmi presztízse sokak szemében mindvégig kétes értékű maradt, és voltak, akik a zenekarok puszta szereplését is mindvégig nem kívánatos jelenségnek tekintették.

A Metro azonban egyszerre volt több is, kevesebb is az Illésnél és az Omegánál. Elég arra gondolnunk, hogy míg az utóbbi két zenekar, illetve tagjaik közössége a hőskorszak, a hatvanas évek után is évtizedekig folytatódó pályát írt le, addig a Metro tagjai az együttes hetvenes évek elején történt feloszlása után soha többé nem alkottak közös zenekari produkciót. Zoránék bandája bármely másiknál fájdalmasabban és felemelőbben mutatta meg a pillanat és vele egy egész történelmi korszak mulandóságát.

Tudatában voltak-e mindennek maguk a zenészek, huszonéves fejjel? Nem valószínű. Mégis, az együttes egész életművében és egyetlen stúdió-LP-jén is számos jelzés árulkodik arról, hogy az ifjúság tünékenysége már sikereik csúcsán meglegyintette őket. Mert mi másról szól a lemezt felütő sláger, az Ülök egy rózsaszínű kádban, mint egy mámoros születésnap utáni kijózanodásról? Arról az egyszerre komikus és szomorkás élményről, amikor lassan tudatosodik: „valaki pont egy évvel idősebb lett – talán éppen én?” Mi lehet a Szobrok örök fiatalságra, beteljesületlen vágyakra kárhoztatott „márványbőrű” emberpárjának titkos üzenete? Az a titok, amely a nyughatatlan Frenreiszből az album egyik legemlékezetesebb hangszeres produkcióját, a nagyszerű szaxofonszólót csalta elő? És mi járhatott a lányok bálványainak fejében, amikor lemezre vették a Mária volt című örökzöldet – azt az édesbús melódiát, amely Zoránnak ma, hatvanéves korában áll igazán jól?

Ezek miatt a borzongató érzések és izgalmas kérdések miatt érdemes születése után évtizedekkel is meghallgatni a Metro nagylemezét. Nem az az érdekes, hogyan játszanak gitárjaikon a kezdő beatzenészek – az az érdekes, milyen érzés lehetett egy villanygitárt kézbe fogni a hatvanas években. Nem az az érdekes, hogyan bicsaklik meg lépten-nyomon a zene ritmusához igazodni próbáló szövegprozódia – az az érdekes, hogyan énekli teljes átéléssel Dusán szárnypróbálgató szövegeit Zorán és Frenreisz. Nem az az érdekes, hogy a Metro egyszerű poplemezének megjelenésekor a Beatles már kiadta Fehér Albumát, és az Illés is elkészítette Illések és pofonok című kaleidoszkóp-LP-jét. Az az érdekes, amiről Sajdik Ferencnek a Metro album borítójára készített karikatúrája olyan hangosan beszél. Az az érdekes, amit a beatzenészeknél jó tíz évvel idősebb zseniális grafikus már 1969-ben pontosan tudott.

Porosz Péter

Nyomtatóbarát változat