Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Pesti Műsor
1976

Sztevanovity Zorán

– Három éve elszakadt a zenekaroktól, egyedül énekel. Neve, addigi eredményei feljogosították, hogy szólóénekeseink legjobbjai közé álljon. Mégis elég nehezen sikerült. Miért?

– Átállásomat nem a legjobban időzítettem. A beat berobbanása után megnyugodott a műfaj, ma már – annak lendítőereje nélkül – nehezebb a csúcsra jutni. Nehezen vették tudomásul, hogy nem két zenekar-alapítás között énekelek egyedül, hanem megpróbálom felrázni az énekesek sajátosan kialakult kasztját. Magyarországon még mindig nincs pop vagy rock szólóénekes, csak szólóénekes, aki nagyzenekarral vagy nagyritkán pop-zenekarral a háta mögött táncdalokat, vagyis könnyűzenét énekel. Én viszont nem akarok elszakadni attól a hangzásvilágtól, amely gyermekkorom óta életelemem, amellyel együtt örültem, küszködtem és sokszor megalkudtam. Bizonyítani nem könnyű. De megállapodtam a hazai pop- és rockvilág legjobbjaival, hogy zenei blokkot alakítunk, amelyben én éneklem a szólót, de a zenészek egyáltalán nem maradnak a háttérben. Miután az élvonalról van szó, olyan lesz ez, mintha minden zenekar és zeneszerző együtt készítene egy nagylemezt.

– Az érdekes terv ellentmond annak a gyakori kijelentésnek, hogy „állóvíz" lett a pop műfajból.

– Ez nemcsak nálunk hangzik sűrűn el, hanem az egész világon. Azt hiszem, mindenütt olyan dinamitra várnak, amit egykor a Beatles jelentett. Hogy ez a robbanás mikor következik be, azt éppúgy nem tudja senki, ahogy a Beatles megjelenését sem jósolták meg előre. Új zenei divat színre lépése, legyen az mégoly forradalmi, mégsem alakítaná át úgy a magyar pop-világot, mint tizenkét évvel ezelőtt. Mert a mi állóvizünk nem álló, csak nincsenek benne nagy hullámok.

– Nemrégiben megnyerte a Melodii Druzej fesztivált, a legrangosabb könnyűzenei vetélkedést a Szovjetunióban. Milyen tapasztalatokkal tért vissza?

– Moszkvába úgy mentem, mint akit mélyvízbe dobtak. Először szerepeltem egyedül külföldi fesztiválon. A versenyre minden szocialista ország elküldte képviselőjét, és ez jó alkalmat adott, hogy sokszor éjjeleken át beszélgessünk a műfajról. Meglepett, hogy a Szovjetunióban a könnyű műfaj ugyanolyan elismerésben részesül, mint a komoly zene, a művészi teljesítményeket sokszor magas állami kitüntetésekkel, állami díjakkal jutalmazzák. Megoldott az előadói jogdíj is, amit nálunk csak anyagi kérdésként kezelnek. Pedig az anyagi biztonság befolyásolja a színvonalat, hiszen a sok utazás, a haknizás elvonja az időt a tanulástól, komponálástól.

– Fapofának hívták sokáig, mert mozdulatlan arccal, rezzenés nélkül énekelt. Jogos volt-e valaha is ez a név?

– A színészeket tanítják, hogy ha a versben az áll: leesett a hó, nem kell feltétlenül a földre nézni. Sohasem akartam olyan külsőségeket magamra ölteni, amelyek rövid távon hatásosak, de hamar kimerülnek. Mindig belső érzésekből, indulatokból próbáltam énekelni. A pop és a rock is arra hivatott, hogy szórakoztatva elgondolkoztasson, éppúgy, mint egy jó könyv, amely olvasás közben gondolatokat ébreszt és közben felüdít.

– Milyennek látja magát az önkontroll tükrében?

– A kudarcok sokkal inkább ösztökéltek, mint az elsikkadt sikerek. Hosszú idő óta most először érzem úgy, hogy a szereplések, a moszkvai díj új periódus startját jelentik. Egyedül vagyok, de nem magamra hagyatva.

Bálint Péter

Nyomtatóbarát változat