Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Csongrád Megyei Hírlap
1993. december 3. péntek

Zorán és a többiek

A nagy nemzedékek képviselői közül szinte mindnyájan megcsinálták már jubileumi műsorokat. Szörényiék, Koncz Zsuzsa, az Omega, a Metró. Mindegyik koncert stadionnyi hallgatóságot vonzott, nagyszabású volt, mindegyik bizonyította, hogy a magyar popzenének is szerepe volt a honi felvilágosodásban. De mindegyiknél volt egy kevéske difi. Egy icipici hiányosság, ami miatt a tévé előtt ülve nem bántam, hogy nem váltottam jegyet az eredeti helyszínre. Szörényiéknél mintha kicsit túl nagy lett volna a trikolorgőz, Zsuzsa repertoárját mintha sértődöttség nyírbálta volna meg, az Omega-koncert hangtechnikája igen sok kívánnivalót hagyott maga után, a Metró-koncert pedig, bár hangulatos volt, olyan kicsi korszakot bírt csupán felölelni, amilyet a magyar könnyűzenében a zenekar maga is megélt.

Zorán viszont valami olyasmit tud, amit talán senki a magyar könnyűzenében, három évtizede folyamatosan jelen lenni s folyton valamilyen meglepetéssel szolgálni. Mostani retrospektív koncertjéről például majdnem teljesen száműzte az elektronikus hangszereket. Akusztikusan megszólaltatott muzsikával, finom, elegáns hangzásokkal örvendeztetett meg bennünket. Igaz, a koncert első felében három magas énekhangot elspórolt tőlünk, mégis úgy érzem, a nagy nosztalgiázók közül ő vizsgázott eddig a legjobban. Az énekest és gitárost megdolgoztató régi dalok üzenete ma is érvényes.

S Zorán a muzsikáláson kívül tud még valami nagyon fontosat: úgy dolgozni, hogy ne érintődjön kicsinyes érdekektől. Felhőtlen, igazi munkakapcsolatot fenntartani a régi nagyokkal és az új várományosokkal. Ehhez nemcsak szakmai kvalitás, de szerénység, bölcsesség, tolerancia és nem utolsósorban más kollégák nagyra értékelése szükségeltetik. (Mellesleg jegyzem csak meg, hogy ez a hosszú siker titka az élet más területein is, tehát nem spanyolviasz, amit Zorán felfedezett.) Csakhogy e szemléletet a művészet hiúságtól és jó értelemben vett exhibicionizmustól megterhelt világában nehezebb hosszútávon megtartani. Zoránnak, úgy látszik ez sikerült. Mikor legutóbb munkájáról faggattam, mosolyogva mondta: „a szakmában mindenkinek jól felfogott érdeke, hogy a jó szerzőkkel, kollégákkal tartsa a kapcsolatot, hiszen a siker záloga a minőség. Az acsarkodás, a napi politikai csatározás helyett muzsikálni kell annak, aki ahhoz ért. Ilyen egyszerű a dolog."

Kevesen képesek e szakmában az önimádat rossz szellemét elhessegetni maguktól. Zorán harminc „munkaévét„ reprezentáló koncertjét a pályatársaknak ajánlja. Alkalmat teremt, hogy előttük tisztelegjen. Egy Zorán-koncert, ami nem főképpen Zoránról szól. Hanem legalább annyira Presser Piciről, aki elfogódott és zavart, mikor utána kell számolnia, hány év is az a tizenhat, Schöck Ottóról, akinek a Metró korszakot köszönheti a népszerű popénekes, Dusánról, aki még ha akarna sem maradhatna az untermann szerepében, hiszen a színpadon sikeres testvér pontosan tudja, és tudatja a világgal, milyen fontos a vox humana, az énekelt szó, a meghangszerelt költészet. Mert költészet a „Dusán-életmű", olyan minőség, ami úgy sejtem, a cenzorok számára évekig kódolhatatlan volt, ennek köszönhetően juthattak át e dalszövegek a rostán.

A hiteles művész hasonlókat cselekszik, mint amiről énekel. Hosszú lenne sorolni a segélykoncerteket, amiket Zorán kezdeményezett, vagy amelyeken fellépett. Miért? A válasz benne foglaltatik a Hadd legyen, a Könyörgés, vagy a Szép holnap című dalokban. Az ars poetica is pontosan kiolvasható az Üzenetből, vagy az Apám hitte kezdetű nótából. De kár lenne most az énekes-muzsikus érdemeit sorolni, beszéljen a koncert helyette. Aki teheti, nézze meg a második részt a tévében.

Pacsika Emília

Nyomtatóbarát változat