Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Magyar Ifjúság
1979. december 7. péntek

Zorán trilógia

A rockzene – régebbi elnevezéssel: a beat – hazai ellenfelei, a zenei igénytelenség hangsúlyozása mellett gyakorta emelték föl szavukat a gyenge minőségű szövegek ellen. Magam is elcsodálkozom azon néhanapján, hogy ez a zene miért nem használja ki teljes terejdelmében lehetőségeit, miért nem él nemesebb eszközökkel, miért nem próbálja helyes irányba befolyásolni hallgatóságát? A zenét és a zenészek életét, közérzetét közvetlenül meghatározó anyagi-gazdasági alap és az ebből eredő fölfogás korábban nem sokat változott, elvben pedig az igényesség szempontjai érvényesültek. Ebbe a kettősségbe egy érző-értelmes, önmagát, generációját, az általánosan megragadó emberi gondokat, gondolatokat, örömöket megjeleníteni akaró zenész rosszabb esetben elfásult, lelkileg kissé megrokkant, kedvezőbb esetben vállalta tettének hamar manifesztálódó következményeit (lásd a Szörényi-Bródy szerzőpáros pályafutását.) Jelentős teljesítményeket sikkasztanánk el, ha nem figyelnénk föl arra a figyelemre méltó tendenciára, amely véleményem szerint hosszabb távon döntő módon befolyásolhatja a rock jövőjét, folyamatát. Arról van ugyanis szó, hogy az elmúlt két-két és fél évben olyan nagylemezek – az LGT, a Fonográf, Kovács Kati és Koncz Zsuzsa albumaira célzok – láttak napvilágot, amelyek új utat nyitottak összjátékban, együttműködésben, a kor követelményeihez való alkalmazkodásban. Elsősorban azzal tűntek ki, hogy az addig is mértékadó zenét párosították olykor a saját sablonaitól is elrugaszkodó szövegekkel, és a mához, a máért szóltak, közéletiségre törekedtek.

Szándékosan hagytam ki az előző fölsorolásból – mások mellett – Zorán nevét. Ahogy áttekintetem 77-től datálható korszakát, lehetetlen nem észrevenni, hogy menyire eredetit produkált. Egy késői utódunk, aki alkalomadtán rocktörténettel is foglalkozik, nem térhet majd ki a Zorán-trilógia sajátosságainak értékelése elől, valószínűleg külön fejezetben fogja méltatni ezt a három lemezt. Lehet, hogy dagályosnak hatnak ezek a szavak, ám nem hagyhatjuk ki a számításból azt az egyéni megfogalmazást, amit először a Zorán-lemezeknél tapasztalhattunk.

No de térjünk rá a legfrissebb termékre, a Zorán III-ra. Ha nem lenne felelőtlenség (hiszen nem ismerem még a várhatóan magas színvonalú, ez évben megjelenő albumokat), akkor kijelenteném, hogy szerintem Zorán LP-je az év lemeze annak ellenére, hogy klasszikus értelemben vett slágert nem találhatunk rajta. A szuperlatívuszok értemében sorolása helyett maradjunk a tényeknél. Az előző két lemezen megismert filozofikus hangvételű szövegtermése után ezen a korongon teljesen beérett Dusán. Játékosan, ironikusan és csípősen mergírt verseiben már alkalmat talál a visszatekintésre – Nekem még nem volt gyerekévem –, kitűnően eltalálva a hangulatot és a lényeget a cirkusz-metaforában. A Zorán két albumáról megismert érzelemdús vallomások itt sem hiányoznak – Az én városom és Velem is megtörtént –, valamint szerepel a Bereményi-Cseh Tamás songjait idéző kompozíció – Vasárnap délután –, amely töredékeiben is a teljességet villantja föl. Ugyanerre törekszik a bluesos Éjfél után. Mindehhez járul a színvonal egyik elemeként Presser invenciózus, fordulatos zongorajátéka.

Nehéz választani a jobbnál jobb dalok közül. Engem három ragadott meg. A Mit nekem countryzenéjéhez párosul a valóságot bemutató, éppen ezért gunyoros vers: „Idegen szótól hangos a csárda / A kaszkadőrök rabolnak / A kocsmáros segít / A vendég érzi, hogy nem jött hiába / Mert ilyet sehol sem láthat / Hát iszik reggelig„ – és Zoránnak a témához idomuló éneke, valamint Szörényi Levente virtuóz hegedülése. Ezzel már itt is vagyunk a nagy meglepetésnél, a Fonográf vendégszereplésénél, és a két Szörényi-Bródy számnál, amely közül az érdekesebb a Hajolj le hozzám. Két gitár és a tiszta vokál megrendítő hatást vált ki a hallgatóból. A csúcsnak azonban az Így is jó című dalt tartom, mert benne összpontosul mindaz, ami Dusán verseit jellemzi. És Presser is visszatér a filozofikus verseket kiemelő reggae-höz: ”Mi a győzelemről megtanultuk / hogy a győzelem a fontosabb / Hogy a vereség is fizet szépen / És a győztes sokkal fáradtabb / Hát minek törjük össze kezünk-lábunk / Ha már menet közben ülhetünk / Kár, hogy alig-alig vesszük észre / Hogy már nem megyünk, csak érkezünk„. Milyen konklúzió adódik ebből? „Nekünk így is jó / Jobb nem is jár / Ha nekünk így is jó." Szükséges-e ennél szókimondóbb, tisztességesebb program?

Gyárfás Péter

Nyomtatóbarát változat