Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Pesti Műsor
1979. november 7. szerda

Lemezpódium

Zorán ma úgy jelent különálló, egyedi kategóriát, hogy őt ismerjük fel és el, tudva, hogy a kompozícióknak ismét csak mások szerzői. Neve nem védett, de védjegy – eddig még nem akadt vállalkozó a lemásolására.

Régi mondás, hogy három az igazság. A bölcselet nem alap nélküli – az értékek és hibák küzdelméből az egyik harmadszorra alul marad. Ezért a művészetek valamennyiében a hármas bűvös mértékegység – egy, nem feltétlenül az évek számával mért életszakasz betetőzése, lezárása, ugyanannak folytatása, újnak a nyitánya. A megméretés veszélyes, szép vizsga – nem mindenki állja. Ötször-hatszor huszonnégy órája sincsen, hogy egy új Zorán-nagylemezt foghatunk a kezünkben, a harmadikat. Súlya nem nehéz – régen szokásban volt a kötetek maradandóságát azzal mérni, mennyire húzza le a kezet. Ma az információknak, napi tudósításoknak más a mértékegységük és az a nagylemez is inkább hírösszefoglaló, összegzés helyett. A külső borítón életünk mikrokozmosza, egy épület alaprajza látható, kerengőkkel és homlokzatokkal, bejáratokkal és kicsinyített részletekkel, nyilakkal és folyosókkal. Belül a tervekből felépült házak sora, a város csillog a napfényben és ez már félreérthetetlen utalás a lemez tematikus makrokozmoszára – Zorán hősei és mellékszereplőik közöttünk, városlakók között járnak. Sorsuk, felvillanó emlékképei, vallomásaik és vasárnapi lustálkodásaik éppúgy általánosak, mint ahogy nem általánosíthatók – ha magunkra nincs merszünk ismerni, a szomszédunkat csak felismerjük? Ez a lemez a három közül a „legkomolytalanabb" és ezért a legkedvesebb – szeretni nem szabad szigorúan. A mondandó tehát szelídebb az eddigieknél – a dalköltő Sztevanovity Dusán többnyire finoman, simogatóan ironikus szép mondatai a furcsasággal is harmonizáló érzéseket és benyomásokat fogalmaznak meg, úgy, hogy a békés sétáló újraismeri környezetét. (Az én városom, Vasárnap délután, Velem is megtörtént, Éjfél után.) A nyílt állásfoglalás, az érthető, ámbár jelképrendszerbe bújtatott közéletiség – ha a kifejezésen életünk belpolitikaként ismert, munkánk és döntéseink alapján megfogalmazott jelentéstárát értjük – csupán két dalban szerepel. Az Így is jó a közönyös középszerűség és a puhány elkényelmesedés ellen tüntet, a Nekem még nem volt gyermekévem az ötvenes évek első felének időszakát idézi fel páratlan humorral.

Külön kell szólnunk a harmadik nagylemez zeneiségéről, annál is inkább, mert hosszú idő után most először találkozhatunk a bevált, de szürkülő sémák ismétlését felváltó kísérletezés szándékával, az eltérés izgalmával. Ezek a dalok valahogy nem illenek bele e képbe – értve ezen az elmúlt két év rockzenei stílusjegyeinek újrajátszó egymásra halmozásait, az ésszerű, vagyis a keresletnek megfelelő dömpinget. Kedves fricska a country kedvelők számára a Hortobágy délibábos álomvilágát idéző Mit nekem parádés vandnyugati környezete és Presser Gábor utánozhatatlan gyorsaságú zongorajátéka, új íze az Így is jó és a Nekem még nem volt gyermekévem reggae színessége, az Éjfél után – Somló Tamás szerzeménye – különös vibrálása és a két Szörényi-Bródy szerzemény megkapó, szorongató líraisága. (Gyönyörű szép álom, Hajolj le hozzám).

Úgy tetszik, ez az eddigi legjobb Zorán-lemez. Biztos lesznek, akik hiányolják az első érzékeny pátoszát, a második romantikáját és megpróbálnak egyfajta rangsort felállítani a három között. Ha azt mondjuik, hogy ez a legjobb, nem feltétlenül úgy értjük, hogy ez a legértékesebb. De mindenképpen a legszebb.

Közelebb jött a fénykép. Ha Zorán a mi városunkban, a mi szeretett-szidott, elképzelt és idealizált városunkban él, akkor közülünk jött, közénk való. Köszönteni illenék ezért.

Bálint Péter

Nyomtatóbarát változat