Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Gödöllői Hírlap
1992. június 2. kedd

Mi fáj, gyere mesélj!

„A Metró együttes búcsúkoncertjén Zorán olyan gyönyörűen énekelte mély, kicsit rekedtes hangján a Mi fáj, gyere mesélj! kezdetű dalt, hogy legszívesebben azonnal elmeséltem volna neki mindent. " – írta egy fiatal lány a rádió kívánságműsorának, kérve, játsszák le számára a dal egykori felvételét, hogy megtudhassa: hogyan énekelte Zorán ugyanezt a hatvanas években, pályája kezdetén.

Hogy mi lett összevetésének eredménye, nem tudhatjuk, ám hasonló kérdésekről faggattuk mi is a népszerű énekest gödöllői fellépése alkalmából. Az iránt érdeklődtünk, vajon mennyit változott szakmai, zenei téren az eltelt negyedszázad alatt.


– Nehéz erre válaszolnom, egy kívülálló, aki ismer, jobban meg tudná ítélni, mint én magam – kezdte Zorán. – Én csak azt tudom, hogy amit mi akkor műveltünk, az amatőr zenélés volt. Mindnyájunknak más tervei voltak az élettel kapcsolatosan, s a zenélést csupán hobbiként kezeltük. Aztán – mint a mellékelt ábra mutatja – végül is a foglalkozásunk, a hivatásunk lett belőle.

– Változott-e időközben a hangja, előadásmódja?

– Ennyi év alatt nyilván megtanult az ember egy és mást technikailag, sokat jártam én is Sík Olga énektanárnőhöz. A hangom, amely sosem volt magas – kezdettől fogva baritonnak számítottam – tovább mélyült az idők folyamán. És ma nyilván nem ugyanúgy éneklem a dalokat, mint régen. Az életben rengeteg dolog éri, befolyásolja az embert, amelyek hatására érzelmileg másként viszonyul egy-egy dalhoz. Huszonéves korunkban nyilván az élet könnyebbik oldalát néztük, azt élveztük. Ma sokkal mélyebben, sokoldalúbban látjuk az élet dolgait, s ettől az összkép, melyből egy-egy dal fakad, sokkal bonyolultabb, és talán kevésbé vidám, mint a kezdeti időszakban.

– Igényesebbé vált-e zeneileg a kezdethez képest?

– Én sohasem énekeltem el bármit! Kezdettől megvolt bennem az igényesség, a szüleimtől örökölt kritikus szemlélet. Ez az évek folyamán tovább erősödött, hiszen mindenki, aki bármiben megpróbál profi lenni, szigorúbb lesz önmagával.

– Huszonévesen bizonyára habzsolták az életet, hajszolták a sikert. Ma hogyan él?

– Az életet tényleg habzsoltuk, de a sikert, a népszerűséget sosem hajszoltuk, – az jött! Ma természetesen másként élek, más lett a dolgok fontossági sorrendje, mint huszonéves koromban. Amióta feleségem, gyerekem van, első helyre került a család, de továbbra is nagyon lényeges a zene és amit csinálok. A kettő nem elválasztható egymástól, nagyon is befolyásolja egyik a másikat. A munkám miatt elég keveset vagyok otthon, ők ezt megszokták, megértik, támogatnak, ami nekem nagyon jólesik. Így szerencsére egyáltalán nem kell választanom a hivatás és a magánélet között. Ha sok a munka, akkor annak örülnek, ha kevés, akkor annak.

– És általában sok vagy kevés?

– Hullámzó. Egy-egy turné hajszoltabb periódust jelent, de most, júniusban például alig lesz fellépésem, tehát lazíthatok. Amikor lemezre készülünk, akkor rettenetes hajtás van, felpörög a gépezet, de hál’ istennek le is tud aztán csendesedni.

– Ha valaki önhöz szólna így: „Mi fáj, gyere mesélj!" lenne mit mondania? Vagy abszolút elégedett, sikeres ember?

– A siker mulandó, ezt mindenki tudja, aki ebben a műfajban dolgozik, vagy aki életében egyáltalán színpadra lépett már. Minden egyes alkalommal meg kell küzdeni a közönség elismeréséért. Nincs mód a babérokon ülni... Hogy én hogyan érzem magam, az többek között függ a politikai helyzettől, a társadalmi helyzettől, mindentől, ami körülvesz. Mivel nem vagyok panaszkodó típus, senkinek sem mondanám el, hogy mi fáj nekem. Már csak azért sem, mert ezt a kérdést magánügynek tekintem, és nem szeretném kiteregetni – életünk nagyobbik része úgyis a nyilvánosság előtt zajlik.

Pillér Éva

Nyomtatóbarát változat