Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

1988. február 20. szombat

Akit egy ország a keresztnevén szólít

Zorán a koncertszervezésről a szakszervezetről, a színpadról

Sztevanovity Zorán. A rockmuzsika barátainak vajon be kell-e mutatni a magyar könnyűzenei élet legendás alakját, az egykori beatnemzedék egyik bálványát, a kortárs rockzene meghatározó előadóját, akit egy egész ország csak a keresztnevén emleget? Bizonyára nem, hiszen a könnyűzene iránt érdeklődők már betéve tudják, ismerik a reá vonatkozó adatokat. Megszokhattuk már azt is, hogy ha mozgolódás támad a hazai popzenében, Zoránnak – a könnyűzenészek szakszervezete elnökének – feltétlenül van valami köze a dologhoz. A közemúltban például úgy nyilatkozott a Tv-híradóban, hogy az idén nyáron szeretnék megrendezni a Kelet-Nyugat rocktalálkozót Los Angeles, illetve Budapest központtal. a sikeres Live Aid-hez hasonló koncert szervezése körül azonban már elcsendesedtek a hírverések.

– Sok újat nem tudok erről mondani, hiszen az ügy nem éppen látványos stádiumban van. Tény viszont, hogy mindkét fél akarja a koncertet. Az amerikaiak nemcsak az üzlet miatt, hanem a kezdeményezés politikai vonatkozásait, a kapcsolatkeresést is szem előtt tartják. Most a műholdas közvetítésnél rekedt meg a dolog; a vonalak túlterheltek, hosszú időre előre lekötöttek. Eredetileg mi ez év nyarára terveztük a koncertet, most 1989 tavaszára módosult a dátum. Amennyiben újabb halasztásra leszünk kényszerítve, nem sok értelmét látom az egésznek, tudniillik most adott az a politikai helyzet, amely kedvezne egy efféle vállalkozásnak.


– Egy ilyen világraszóló esemény szervezése és a saját koncertjei, turnéi mellett még futja az erejéből a hatszáz tagot számláló szakszervezet vezetésére is?

– Zenésztársaimmal együtt társadalmi munkában csináljuk, mindenki a szabadidejéből áldoz rá. Az új évben ez kétségkívül több munkát kíván. az adórendelettel szaporodnak a gondjaink és azok az ügyek, amelyekben a szakszervezeti tagságot kellene védenünk. Feltételes módban mondom, mert úgy látom, hogy a magyar szakszervezeti mozgalom fogyatékosságai az utóbbi időben egyre inkább felszínre kerülnek. Közelebbről arról van szó, hogy a szakszervezet létkérdésekbe való beleszólása minimális. Kicsiben ez ránk is igaz, s ez abban nyilvánul meg, hogy mindenütt kérni vagyunk kénytelenek, olykor az érzelmekre hatva is, csakhogy sikert remélhessünk. Szomorú dolog ez, mert sokszor az érveknek önmagukért kellene beszélniük. Aki a nemet kimondja valamilyen ügyben, nem kell tartania semmiféle ellenhatástól. Az útiköltség problémája például egy idő után megoldottnak látszott, de jött az új adórendelet, és a feje tetejére állt az egész. Bevételeink utáni adózás is nem kevés gondot okoz most. Hogy vannak-e eredményeink? A Szerzői Jogvédő Hivataltól a szakszervezetünk számára átutalt összegekből tudunk 100 ezer forint kamatmentes kölcsönt adni – hangszervásárlásra és lakásszerzésre.

– A közösségért vállalt szervezési gondok ellenére az utóbbi években kialakult az a Zorán-image, amely üde színfoltja, könnyűzenei életünknek. Megformálásában mennyi szerepe volt/van önnek, Pressernek vagy Dusán öcsének?

– Az, hogy magamnak mennyi, nem tudom, a többiekét viszont igen. A Metró-korszak után volt egy átmeneti időszak az életemben, de akkor is felléptem, talán többször is, mint azelőtt. Ezután következett Presser Gábor ajánlata, csináljunk szólólemezt, ugyanis vannak a tarsolyában olyan dalok, amelyek az én világomhoz közel állnak. A kezdőlökést tehát ő adta. Dusán szöveget írt, mégpedig egyre érettebbeket. (Ez persze nem jelenti azt, hogy én nem vállalom a metrós szövegeket.) Számomra az élet nagy ajándéka, hogy olyan verseket énekelhetek, amelyekkel maximálisan azonosulni tudok. A zene és a textus teljesen harmonizál a habitusommal. Gondolkodtam már én is azon, hogy melyik skatulyába tudnám belepréselni magam, illetve a stílusomat. Megítélésem szerint azok közé tartozom, akiknek a dalaiban a szöveg nagyon fontos. Van külföldön is egy ilyen irányzat, de nincs megnevezve. Talán intellektuális rockzenének hívnám, ezt érzem magamhoz a legközelebbinek.

– Zenéjük – legalábbis az utolsó lemezük anyaga – rokonságot mutatta Dire Straits együttes zenéjével. Mi okozta a „találkozást"?

– Úgy érzem, Mark Knopfler, Presser és én valami hasonlót akarunk zenében. Példaképeink is közösek, mindenekelőtt Bob Dylan nevét kell említenem. A Dire Straits kitartó, letisztult, egyszerű zenét játszik, olyat, amit én mindig is szerettem. A muzsika manipuláltságában is, azt hiszem, közösek vagyunk. A Szép holnap című lemezünkön szerepel egy szám, amelyet nekik ajánlottunk. Elindítottuk hozzájuk a dalt, azonban még nincs visszajelzés arról, hogy megkapták volna.

– Szólólemezeit végigböngészve, úgy tűnik, elég ritkán csillogtatja meg zeneszerzői képességeit.

– Volt régebben egy-két nóta, amelyet én szerezetem, például a Mária volt, Kócos kis ördögök voltunk címűek. Van azonban bennem önkontroll, és ez talán erősebb, mint kéne. Szerzek dalokat, de ha nem lenne a közelemben Presser vagy Dusán, akik ösztönöznek, nem kerülnének fel a lemezre. Úgy gondolom, nem az a fontos, hogy ki jegyzi a dalt, hanem hogy a lemez legyen jó.

– Koncerteken visszatérő szám az Apám hitte című szerzemény. Tekinthető ez egyfajta ars poeticának?

– Számomra meghatározó ez a dal, egyik legjobb szerzeményemnek tartom. De szöveg a lényeg: egy olyan háttér bontakozik ki előle, amelyikről nehéz beszélni. egy generációnak, apáinknak a helytállásáról van szó benne, mégpedig egy nehéz történelmi korszakban. akárhányszor eléneklem, a hatása alól nem tudok kikerülni, mert nem kopik a belső töltése, a mondanivalója.

– Öt sikeres lemez után pályája csúcsán érzi magát, vagy feltűnt már a horizont?

– A horizontot még nem szeretném látni egy ideig, mert nincsenek visszavonulási terveim. Annál, aki színpadon dolgozik, előbb-utóbb felmerül a kor kérdése. Én azonban nem érzem problematikusnak azt, hogy valaki ötvenévesen is kiáll a színpadra. Ha az ember természetesen halad a saját korával: a a színpadról nem „jön le„ a mesterkéltség érzése. Hogy a pályám csúcsán vagyok-e? Amikor az első lemezem megjelent, áttörés volt és azt hitte, ezt nem lehet túlszárnyalni. A kritika most mégis azt mondja, hogy a legutóbbi albumom a legsikeresebb. Úgy érzem, hogy van még bennem több, is. Nem akarom, hogy kihűljön az előző lemez sikere. Természetesen az ember nem a mindenáron való sikerre hajt, hanem megpróbál valamit letenni az asztalra, s ha ennek értéke is van – az utókor talán igazol bennünket – az külön jó. Mindezt úgy szeretném csinálni, hogy a közösségtől ne szakadjak el, mert az a „halálomat” jelentené...

Jurkovics János

Nyomtatóbarát változat