Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Jászkun Krónika
1998. április 21. kedd

Egy este Zoránnál

Reneszánszát éli a hatvanas évek zenéje

Ha a csillárokon nem is (hiszen a szolnoki Városi Művelődési Központ színháztermében nincsenek ilyenek), de még a lépcsőkön is ültek a múlt héten csütörtökön este Sztevanovity Zorán Liszt-díjas zeneszerző, énekes nagy sikerű koncertjén.

Zorán, ahogy egy egész ország csak így a keresztnevén emlegeti, ugyanannak a hatvanas évekbeli hazai nagy beatgenerációnak illusztris személyisége, mint Koncz Zsuzsa, vagy Tolcsvay László, akik szintén a közelmúltban koncerteztek ugyancsak telt ház előtt Szolnokon. Zorán sajátos zenei és énekstílusával még nagyobb tömeget vonzott, s nemcsak kortárs rajongói, a hajdani Metró együttes zenéjén felnőtt mai negyvenesek-ötvenesek hallgatták végig legújabb és régi slágereit, hanem nagyon sok tizen-huszonéves is jegyet váltott a koncertjére.

Hogy mi a siker, az érdeklődés titka? Zorán úgy véli, nehéz lenne megfejteni az okot.

– Viszont nemcsak nálunk tapasztalható a hatvanas évek zenészeinek, ha szabad így fogalmazni, reneszánsza, hanem az egész angolszász világban – jegyzi meg. Ugyanaz a korosztály, mint a miénk ma is koncertezik, s ugyanolyan tömegeket vonz mondjuk Paul Simon, Eric Clapton vagy Paul McCartney, mint annak idején a hatvanas években. Talán azért, mert az a zene, amin felnőttek az akkori nemzedékek, valahogyan generációsan tovább öröklődött. A szülők által a gyermekek is megismerték a hatvanas évek muzsikáját. Nagyon sok generáció fedezi fel magának például a Beatles együttest, ami azt bizonyítja, hogy azok a dalok nem évültek el.

– Talán szerepe van ebben annak is, hogy a fiatalokat, vagy legalábbis egy részüket, nem elégíti ki a monoton „zörgő, dübörgő" értelmetlen zörej, hanem fontos a dal szövege is, illetve annak egysége a zenével. A hatvanas években íródott dalok versként is megállják a helyüket.

– Én is azt tapasztalom, hogy a fiatalok egy része nagyon nyitott, s fogékony a gondolatra. Filozofálgatnak, politizálgatnak, elmélkednek az élet nagy kérdésein, s az az intellektuális rockzene, amit mi művelünk, megragadja őket. Hiszen ezek a dalok nem egy bizonyos korosztályhoz szólnak. Mindenféle témák, történetek, általános emberi viszonyok szólalnak meg bennük, amiket ugyanúgy átélhet egy ötven-, mint egy húszéves. S ugyanúgy észreveszik a fiatalok a hazugságot, az álságot világunkban és emberi kapcsolatainkban – sőt a tizen-, huszonévesek talán még jobban képesek a tisztánlátásra – mint az idősebbek. A zenei ízlés tekintetében én nem érzek nagy különbségeket a korosztályok között. Persze tudom, és elfogadom, hogy van egy olyan réteg, amelyik másfajta zenét kedvel, de olyan nagy jelenleg a választék, hogy mindenki megtalálhatja benne a neki leginkább tetszőt, s ebbe a széles választékba miért is ne tartozhatna bele a mi nemzedékünk, a ma már ötvenesek zenéje.

– Nem fárasztó a sok koncert így az ötödik X-en is túl? Ráadásul személyes tragédia is érte.

– Feleségem halála nagyon súlyosan érintett, s a kislányomnak is nagyon nehéz elviselni a gyakori távolétemet. Ennek ellenére úgy érzem, semmivel sem fárasztóbb ma koncertezni, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt. Azt hiszem, még nem jött el a kopási időszakom, minden koncerthez próbálok valamit hozzátenni, tovább csiszolni a dalaimat. S amíg megvan az emberben az alkotókedv, s amíg a közönség jó szívvel befogad, érdeklődik, addig mehet tovább „a játék".

Amit ha nagybetűkkel írnánk Zorán egyik új dalát is jelenthetné tavaly ősszel megjelent új lemezéről.

Tál Gizella

Nyomtatóbarát változat