Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

2003. május

Zorán III.

Retrospektív recenzió 2003-ból

Zorán első két albumával új minőség született a magyar popzenében. A szólópálya indulása ritka csemegével ajándékozta meg a kortárs közönséget, és időtálló értékeket hagyott az utókorra. A harmadik szólólemez azonban még az első kettő mércéjével mérve is különleges értéknek számít. Ez az album ugyanis nem egyszerűen az alkotók kreatív ihletének újabb lenyomata, hanem esszenciája annak a fejlődésnek, amit Magyaroszágon popzenében élt át Zorán, Presser Gábor és Szörényi Levente generációja.

Az album kulcspontja éppen Szörényi és a Fonográf közreműködése három nóta erejéig. Ezek közül kettőt (Gyönyörű szép álom, Hajolj le hozzám) Szörényi Levente és Bródy János szerzett, a harmadik (Mit nekem) pedig Presser-szerzemény. A Gyönyörű szép álmot Presser és Tolcsvay billentyűs összjátéka, a Mit nekem-et Levente hegedűszólamának beemelése teszi emlékezetessé – e két nóta előadásában dolgoztak szorosan össze a két alkotókör tagjai. A Hajolj le hozzám című nótában kizárólag a Fonográf tagjai kísérik Zoránt.

Az, hogy nem a Szörényi által szerzett dalok lettek a Zorán-lemez legjobban sikerült, és főleg legnépszerűbb darabjai, pontosan az alkotói folyamat rejtett logikájára, ha tetszik, irracionalitására világít rá. A Fonográf és az LGT (mondjuk így!) műhelyének esélye sem volt az összeforrásra, azonban kevés kockázattal állíthatjuk, hogy Szörényiék beszervezése Zorán produkciójába fúziós folyamatokat indított el a Zorán–Presser–Dusán műhelyen belül. Így születhettek meg a Nekem még nem volt gyerekévem, az Így is jó vagy a Vasárnap délután című dalok.

Zorán, Presser és Szörényi között az összekötő kapcsot Tolcsvay László jelentette. Tolcsvay már szerepelt Zorán első lemezén is, de Presserrel való professzionális együttműködése sokkal régebbre, 1969-re és a Petróleumlámpa című Omega-nóta felvételére nyúlik vissza. Szörényi Levente ezzel szemben a Zorán III. nagylemez időszakán kívül sohasem dolgozott együtt Presser Gáborral. Ugyanezen időszakban még egy-egy dalban működtek együtt Levente 1980-as Hazatérés című szólólemezén és a következő évben kiadott első Komár László-albumon. Miközben Zorán lemeze világosan bizonyította a két korszakos dalszerző és előadó amúgy is sejthető „inkompatibilitását”, a kísérlet „melléktermékeként” fantasztikus nagylemez született meg.

Zorán harmadik albuma úgy haladta meg az első kettőt, hogy nem távolodott el azoktól. Azt, hogy a lemez az előzőek alapján nyit új dimenziókat, már a borító is illusztrálta. Zenei tartalom tekintetében viszont minden korábbinál – és későbbinél – változatosabb program és előadásmód jellemzi ezt az alkotást, mely egy-egy dalon belül is merész stiláris váltásokat (például szerenádmuzsikára következő prózai betéteket) alkalmaz.

Ha az album egészét tekintjük, felfedezhetjük az egyes nóták szembeszökő különbözősége mögött meghúzódó nagyszabású koncepciót. Ez a koncepció nem pusztán a könnyen felfedezhető városszimbolikára vonatkozik – a város maga is szimbóluma a mélyebb tartalomnak. A Zorán III. album a felnőtté válás, a személyiségfejlődés történetét, önmagunk megalkotásának vállalkozását meséli el. Lenyűgöző popzenei eszközökkel tárja a hallgató elé a legnagyobb emberi kaland panorámáját, és eközben mindent elmesél a popműfaj magyarországi felnőtté válásáról is.

Porosz Péter

Nyomtatóbarát változat