Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

2003. május

Tizenegy dal

Retrospektív recenzió 2003-ból

A nyolcvanas évek elejére Zorán népszerűsége a csúcsra érkezett. A gyors egymásutánban kiadott három szólóalbumnak és a médiában tetőző Zorán-hullámnak köszönhetően milliók ismerték és szerették meg dalait, és mindeközben az is kiderült, hogy nem múló, egynyári divatról van szó. Zorán jelenséggé, „nemzeti kinccsé” változott. A zajos népszerűség és ünneplés közben kevesen vették észre azt az alkotói megtorpanást, amely a harmadik lemez után következett, amelyről a negyedik album, a Tizenegy dal is árulkodik, és amelyről utólag tudjuk, hogy csaknem tíz évig hátráltatta Zorán pályáját.

A megtorpanásnak vélhetően egyszerre voltak belső és külső okai. A debütálás érzelmi és művészi hőfokát nyilván nem lehetett folyamatosan fenntartani, az újabb és újabb szerzők és előadótársak bevonásával elképzelt „növekedési pálya” íve sem emelkedhetett már tovább. A Zorán III. albumon megvalósult művészi szintézisnek nehéz volt bármiféle folytatását elképzelni. Mindemellett Zoránnak és csapatának valahogyan át kellett vészelni azt a dermesztő közéleti légkört is, ami a nyolcvanas évek elején ereszkedett Magyarországra, és amely nem egy pályatársat – például Cseh Tamást és Bereményi Gézát – egyenesen átmeneti visszavonulásra kényszerített.

A három év hallgatás után kiadott Tizenegy dal vélhetően az egyetlen járható úton indult el, amikor az intim, bensőséges témák feldolgozását állította a középpontba. Az alkotócsapat szorosan összehúzódott. Az LGT műhelyének szerzőin és a korai Zorán-lemezeken közreműködő Babos Gyulán kívül Bródy János írt dalt az albumra. A Ne várd a májust talán bármelyik másik számnál egyértelműbben beszél arról a kialakult helyzetről, melyet a többi dalban halmozódó belső feszültségek is érzékeltetnek. Az előadásmód, például Zorán visszafogott, olykor a szorongás határát súroló énekstílusa is híven tükrözi, milyen körülmények között készült a nagylemez.

A tizenegy dal közül több is a közönség kedvére tér vissza Zorán koncertjein, ám a lemezt a mai napig sem lehet felszabadultan hallgatni. Ez természetesen nem von le a produkció művészi értékéből, sőt, a maga nemében ez az album kimagasló Zorán életművében. A poptörténet ismer néhány nagylemezt, melyek különös fogékonysággal sugározzák vissza születésük korszakának tűnékeny, az utókor számára nehezen felfogható áramlatait. A Tizenegy dal ezek közé tartozik. Pontosan arról szól, hogyan lehet az életben mindent, a félelmet, a szorongást, a csalódottságot is muzsikává, művészetté lényegíteni.

Porosz Péter

Nyomtatóbarát változat