Vissza a főoldalra
Életrajz Életrajz Életrajz
Diszkográfia Diszkográfia Diszkográfia
Dalok Dalok Dalok
Szerzők Szerzők Szerzők
Zenésztársak Zenésztársak Zenésztársak
Koncertek, turnék Koncertek, turnék Koncertek, turnék
Sajtó Sajtó Sajtó
Fotóalbum Fotóalbum Fotóalbum
Zene Zene Zene
Videó Videó Videó


Sajtó

Zorán-topik az Index Fórumán
2000. május 8. hétfő

Zorán Koncert

Először is tisztázzuk a körülményeket: a Zorán Koncert című lemez 1997 elején jelent meg, de az 1995. őszi BS-koncertről készült. A koncert a Majd egyszer... című album bemutatója volt, és egyben annak a négyéves (1999 tavaszáig tartó) koncertsorozatnak az elindítója, melynek során Zorán évről évre visszatért a Budapest Sportcsarnokba. Ez azért érdekes, mert Zorán (és rajta kívül még több előadó) neve a budapestiek számára szerintem észrevétlenül egybeforrt az „éves BS"-szindrómával – pedig igazából csak ‘95-ben indult el ez a folyamatos sorozat. (Előtte a ‘93-as, harmincéves jubileumi turnén lépett fel Zorán a BS-ben az előző évben pedig a Metro-koncerten, valamint néhányszor más előadók társaságában, nem a saját koncertjén.)

Egy szó, mint száz, a kilencvenes évek a nagy koncertkultusz újjáéledését hozták Zorán pályáján. Talán ennek is köszönhető, hogy a PolyGram kiadó a nagyon sikeres Az elmúlt 30 év... című dupla CD után vállalta egy újabb koncertlemez kiadását is. A Zorán Koncert-en helyenként meg is figyelhető, hogyan nyúlnak a bevált sikerrecepthez, összességében viszont önállóra, egyénire és nagyon élvezetesre sikerült ez az album is.

A CD műsora több mint 74 perces, 16 nótából áll. Ha erősen zanzásítva is, de visszaadja a koncert programját. Zoránék huszárosan az Apám hitté-vel nyitottak, aztán több, akkor még új, azóta már emlékezetessé vált dalt játszottak el a Majd egyszer... lemezről. A lemezen ilyen szempontból kiemelkedő a Száz évig élünk és a Már a galambok se repülnek (Presserrel) – ezek ugyanis később nem kerültek be a koncertprogramba, pedig megkapóan jók. (A Majd egyszer... 10 dalából egyébként 9 szerepelt ezen a koncerten. A kimaradt Nem haragszom rád a rákövetkező, 1997-es koncerten hangzott el először.)

A „régi„ Zorán-dalok közül is előkerült sok szép azon az estén (pl. Ne várd a májust), a lemezen azonban mostohán bántak velük, gyakorlatilag csak az elmaradhatatlanok (Hadd legyen, Nem kell mindig), illetve a legpopulárisabbak (klasszikus Zorán-féle ráadás-blokk) kerültek fel a korongra. Annál érdekesebbek viszont a vendégekkel és a vendégek által előadott nóták: a Szép Júlia és a Porompompero Gerendással, a Hé ‘67 Kernnel. (Kern egyébként elversmondta a Volt egy tánc”-ot is, de ebből szerencsére az énekelt változat került a lemezre. :) Az albumot a Valaki mondja meg közösen énekelt, megrázóan erősre sikerült változata zárja – a valóságban a közönség nem bírta ki, hogy harmadszor is ne tapsolja vissza Zoránt, aki „hogy kerek legyen az egész", újra eljátszotta az Apám hitté-t.

A koncerten szerepelt a jól ismert „kakukktojás„: a Kell ott fenn egy ország – ezúttal nagy vonószenekari előadásban, Malek Miklós vezényletével, ifj. Malek Miklós zongorakíséretével. Erről az opuszról megoszlanak a vélemények, már itt, a topikban is volt szó róla bőven. A koncertlemez kapcsán viszont más szempontból érdekes a dolog: a lemezre került változat nem azonos az élőben elhangzottal! Méghozzá bántóan nem azonos – és a különbséget mindenki ellenőrizheti, ha a koncertről készült videofelvételt (amit a tévé adott le) összehasonlítja a lemezzel. Sötét üzelmeket sejtek: Malekék neve még a borítón sem szerepel, ugyanakkor az ki van írva, hogy a felvétel a BS-ben készült, ‘95. november 15-én. Nem kezdtem „nyomozni” az ügyben azon túl, amit a két fülemmel hallok, de engem mindenesetre bánt ez a dolog, mert szándékosan félrevezetőnek érzem.

Ezzel eljutottunk minden koncertlemez feneségéhez – ahhoz, hogyan dolgozzák fel a nyersanyagot a stúdióban. No, leszámítva a fentebb említett csúnyaságot, a Zorán Koncert jól vizsgázik. Nagyon jó, hogy az apróbb-nagyobb hibázások – kedvencem a Hé ‘67 „kvázi-duettje„ :) és a „dzsákmányolt jövő” a Vadkelet-ben – fenn maradtak a lemezen. A hangszeres játék már élőben is nagyszerű volt, azt hiszem (de lehet, hogy tévedek), hogy „kozmetikázni„ már nem sokat kellett rajta. A hangmérnöki munka lényege persze nem is a „kozmetikázás”, hanem az, ahogyan elérik, hogy a lemezen a zenekar megszólalása egyszerre legyen tiszta, világos, és ne vesszen el a BS-re jellemző hangtér sem. Ebből a szempontból egyszerűen szuper a lemez!

Csak néhány szót a közreműködő zenekarról: Zorán csapata alapjaiban azóta sem sokat változott, de azért voltak tagcserék. A veszteségek között a basszista Dandó Péter a legfájóbb – ő néhány héttel a koncert után elhunyt. Az ízes herrrmokiás Czomba Imre szerencsére csak a koncertekről hiányzik mostanság. A remek ‘95-ös vokál (Magyar Hajnalka, Faith Ildikó, Galambos Attila) színvonalát szerintem azóta sem sikerült felülmúlni. A többi muzsikussal (Papp, Sipeki, Csurgay, Horváth, Szabó) ma is rendszeresen lehet találkozni Zorán társaságában.

Peppers

Nyomtatóbarát változat